סיכום תצפית 9/7/21

התצפית הזאת היתה קצת שונה מקודמותיה. בשנה שעברה בגלל הקורונה לא יצאנו לתצפיות ומאוד התגעגענו לשמים במיוחד שמי קיץ. עכשיו, חלק גדול ממתנדבי אגודה נמצאים בתקופת מבחנים והצוות המארגנים היה מצומצם, עקב כך נאלצנו לארגן רק אוטובוס אחד. וחבל כי השמים היו מעולים, ללא קור, עם רוח קלה רק בתחילת תצפית. התחלנו מביקור במצפה הכוכבים ווייז והסבר על פיתוחים ועל העבודה של הטלסקופ הכי גדול בארץ. 

בהגעה לשטח התחלנו בתצפית על נוגה ועל מאדים. עם ירידת החשיכה עשינו הסברי שמים. בתחילת התצפית פגשנו מטיילים תועים שהאירו עלינו וסינוורו אותנו, וזאת הייתה הזדמנות ללמוד על השפעת האור על ראיית הלילה ועל השמיים בכלל. 
התצפית נכנסה למסלול רגוע וכייפי. אחרי הסבר השמים צפינו במשקפת ובטלסקופים. במשקפת עברנו על צבירים בקבוצת הכוכבים עקרב והמשכנו לתצפת ביופי של שדה הכוכבים בגלקסיה שלנו עם צבירים כדורים ופתוחים.  בזמן ששבתאי וצדק עוד היו נמוכים מידי עבור הטלסקופים, התחלנו לתצפת עליהם במשקפת ובהמשך צפינו בפרטים בהגדלה של הטלסקופים.


בטלסקופים: התחלנו מגלקסיה סומבררו -האובייקט האחרון שעוד היה זמין לנו מגרמי השמים החורפיים. צפינו בחיבוק של הגלקסיה מרבולט, ולאחר מכן עברנו לערפיליות של שביל החלב. גרמי שמיים קיציים מלאים בצבירי כוכבים, והמפורסם שבהם הוא M13. כמו כן, צפינו בכוכבים כפולים וכמובן שבאלביריאו ובכוכב הכפול הכפול (אפסילון ליירה). צפינו בזריחת הגלקסיה אנדרומדה, עקבנו אחר השינוי של המראה שלה בהתחלה במשקפת ואחר כך גם בטלסקופ. אחרי תקופה לא קצרה שבה לא היו מטאורים רבים, נראה שאנחנו קרבים לחידוש פעילות המטאורים: פה ושם האירו מטאורים את תשומת ליבנו. 


בחודש הבא יש מטר מטאורים, מטר הפרסאידים. האוטובוסים כבר מלאים ולצערנו אין לנו יכולת לארגן עוד אוטובוסים. חלק מהמתנדבים הפעילים יהיו עסוקים בחקר מטאורים בשטח.

אתם מוזמנים לבוא להרצאה שלנו בתאריך 29.07.2021 שבה נספר על מטאורים, על מטר הפרסאידים ועל מטרים אחרים,  ונשמע על חידושים בחטיבת המטאורים הישראלית. אולי בהרצאה תמצאו כמה טיפים  איך ומתי לתצפת ולמה לצפות בהמשך.

התחברות חברי אגודה