סיכום תצפית השטח 12/3/21

סוף סוף הסתיים הסגר! שמחנו מאוד לצאת לשטח,  ולצאת לתצפית הראשונה לשנת 2021.

מזג האוויר השליך עלינו כמה עננים בשעות הראשונות של התצפית. אולי בגלל זה היה חמים מהצפוי אך בכל זאת השתמשנו בשקיות החימום שקיבלנו. לפני שהגיעו העננים, אלה רץ ועידו בראון הספיקו לעשות הסבר שמיים. בהדרגה התבהרו השמיים, וכעבור שעה נחשפו בפנינו כל היהלומים ואוצרות הלילה. לאחר שהתלהבנו מגלקסיות בדובה הגדולה וערפילית אוריון, שפה ושם נראו מבעד לעננים, הספקנו לראות את הפליאדות ואת הערפילית בקבוצת שור לפני שהקבוצה כולה שקעה. אחר כך עברנו בכמה צבירי כוכבים בקבוצת תאומים. מצאנו את הצבירים  M5 ו- M3.

קבוצות הכוכבים הגדולות של החורף כמו הידרה, אריה ובתולה היו איתנו רוב הלילה. שתי האחרונות שופעות בגלקסיות, ולשם כוונו הטלסקופים שלנו. התחלנו  בתצפית על גלקסיית הסומבררו, גלקסיית האנטנות, והתעכבנו בספירת גלקסיות באשכול של שרשרת מרקריאן. בקוצר רוח המתנו לצביר הכוכבים המיוחד אומגה קנטאורי שבדרום, ובאותה עת כיוונו טלסקופ גם ל״המבורגר״ של גלקסיה А קנטאורי. התפעלנו מהברק של הכוכב הבהיר בשמים ששמו סיריוס והצבע האדמדם של כוכב אנטארס שנצפו שניהם מבעד לטלסקופ.

כאשר קבוצת עקרב הופיעה במזרח, המשקפת הופנתה לתיבת התכשיטים, וצבירים פתוחים נוספים כמו M6 ו- M7, וכן בצבירים של אופיוכוס,  M9 ו -12. כמו כן צפינו בכוכב הכפול ALBIREO (שנראה בשני צבעים - כחול וצהוב), נהנינו מהערפיליות M57 ו- M27 ומצביר הכוכבים M13 שבקבוצת הרקולס.

סיימנו את התצפית בזריחתו של שביל החלב, המבשר את בוא הקיץ. נקווה שהשנה תמשיך כסדרה, וניפגש בתצפית בחודש הבא.

התחברות חברי אגודה