שתף קטע נבחר

הלילה: מטר מטאורים

מה יותר מושלם מלשכב על הגב בטבע בלילה חמים תוך צפייה ב"כוכבים נופלים"? הלילה יש לכם הזדמנות. לא צריך משקפת ולא טלסקופ. רק שמיכה

היום (שני) ייראה מטר המטאורים המשמעותי הראשון של השנה – מטר האטא אקווארידים. המטר קרוי כך בגלל נקודת המוצא של המטר הסמוכה לכוכב אטא בקבוצת דלי (אקוואריוס) המצוי סמוך לגבולה המזרחי של קבוצת דלי עם קבוצת לוויתן.

 

מהיכן אפשר לצפות?

בימים אלה קבוצת דלי, שהיא אחת מתריסר המזלות, זורחת לאחר חצות בכיוון מזרח ועולה לרום השמים לקראת הזריחה כאשר היא נראית מעט מזרחית לזניט. זהו גם הזמן בו חל שיא המטר ולכן השעות הטובות ביותר לצפות במטר הן השעות הקטנות של הלילה. יש לחזור ולהדגיש שבשום מטר מטאורים אין לצפות למראה המזכיר גשם או זיקוקים אלא לקצב גדול מהרגיל של מטאורים במשך הלילה. במקרה של מטר האטא-אקווארידים מדובר במטר עשיר יחסית שגם העדרו של הירח הסמוך למולד יעזור לתצפית במטר. רוחבו של המטר גדול – הוא חל מה-19 באפריל ועד ה-28 במאי ולכן אפשר גם לצפות בו בימים הבאים. הקצב של 65 מטאורים בשעה בשיא קרוי – קז"ש (קצב זניטי לשעה) אך קצב זה מבטא קצב תאורטי המנבא מה היה הקצב הנצפה לו מקור המוצא של המטאורים היה בדיוק מעל הראש (בזניט), בתנאים אופטימליים (חושך מוחלט, ללא עננים או אובך וללא ירח) כך שככל שקבוצת דלי תעלה גבוה יותר, הסיכוי לראות מטאורים יגדל. צופים שצפו במטר בימים האחרונים מדווחים על מטר ער.

 

כן, אנחנו יודעים שאלו כוכבים בחשיפה ארוכה. אבל זה דיי נראה ככה (צילום: AFP) (צילום: AFP)
כן, אנחנו יודעים שאלו כוכבים בחשיפה ארוכה. אבל זה דיי נראה ככה(צילום: AFP)

 

כל מטר מטאורים הוא תופעה הנראית בכל חצי כדור הארץ המצוי בשעת לילה שבו נראית קבוצת הכוכבים שהיא מקור המטר, לכן אפשר לצפות במטר מכל מקום. המגבלה היחידה היא תאורת העיר אשר מפריעה לתצפיות אסטרונומיות בכלל ולמטרות מטאורים בפרט. לכן, רצוי להתרחק ממקומות יישוב וממקומות מוארים. ככל שאנו מתרחקים מקום יישוב, יגדל מספר המטאורים אותם נראה ומומלץ לצפות הרחק ממקום יישוב, במקומות בהם האופק (בעיקר המזרחי) נקי מהסתרות. בשעות הערב אפשר להביט לכוון מזרח, לכיוון זריחת הרדיאנט בקבוצת דלי. ככל שהזמן עובר נקודת הרדיאנט עולה גבוה יותר בשמים וכיוון שקבוצת דלי זורחת לאחר חצות, היא תעלה לרום השמים רק לפנות בוקר.

 

כמו בכל מטר מטאורים, ההמלצה הטובה ביותר היא לשכב על הגב, להביט לכיוון מזרח בסביבת חצות ולאחר מכן לכיוון הזניט. השנה הירח מצוי בימים אלה סמוך למולד ולכן אורו לא יפריע לצפייה במטר. למרות שבקבוצת דלי אין כוכבים בהירים מאוד היא נראית היטב גם מתוככי עיר.

 

האם צריך משקפת או טלסקופ?

התשובה היא - לא. המטאורים חוצים את השמים במהירות ולכן אי אפשר לכוון אליהם משקפת או טלסקופ, מה גם ששדה הראיה של מכשירים אלה קטן מלהכיל את כל מסלול המטאור.

 

באים מרחוק

מקורם של חלקיקי האבק היוצרים את המטר הוא בשביט האלי המפורסם, אותו שביט מחזורי הקרוי על שם החוקר שגילה אותו, האסטרונום האנגלי סר אדמונד האלי. האלי היה הראשון שהסיק שהשביט שהופיע בתקופתו הוא אותו שביט שנצפה בפרקי זמן של 76 שנים בעבר, וכי זהו גוף המקיף את השמש בצורה מחזורית אחת ל-76 שנים בקרוב. שביט האלי הופיע בפעם האחרונה בנקודה הקרובה ביותר לשמש באפריל 1986 והפעם הבאה שיגיע שוב לקרבתנו תהיה רק בשנת 2062.

 

מטר בצילום של נאס"א  (צילום: נאס"א) (צילום: נאס
מטר בצילום של נאס"א (צילום: נאס"א)

 

כאשר שביט מתקרב לשמש, חום השמש מנדף את הקרח שממנו עשוי השביט, האבק והגזים הכלואים בקרח משתחררים ויוצרים הילה סביבו וקרינת השמש דוחפת את חלקיקי האבק היוצרים את זנב השביט. חלקיקי האבק שהועפו מהשביט ממשיכים לנוע סביב השמש במסלול הדומה למסלול המקורי של השביט וכאשר כדור הארץ חוצה את מסלולם אחת לשנה הם נלכדים בכבידת כדור הארץ ונשרפים באטמופירה. חלקיקי האבק שגודלם הממוצע קטן ממאית הגרם נכנסים לאטמוספירה במהירות של 66 קילומטר לשניה ונשרפים כליל בגובה עשרות קילומטרים. האור שאנו רואים נגרם מהתלהטות חלקיקי האבק וכן מהתלהטות הגזים באטמוספירה בהם מתנגש חלקיקי האבק בתנועתו מטה.

 

 

מידע נוסף על אירועים בשמי ישראל וכן מפת כוכבים מסתובבת להורדה ואת ספר השנה האסטרונומי לשנת 2013, הכולל את כל האירועים האסטרונומיים לשנת 2013 אפשר למצוא בלוח השנה האסטרונומי לשמי ישראל.

 

ד"ר יגאל פת-אל, קוסמוס טלסקופים , יו"ר האגודה הישראלית לאסטרונומיה, מנהל מצפה הכוכבים בגבעתיים ומנהל פורום אסטרונומיה ב-ynet.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: נאס"א
קווים בשמיים. הבעתם משאלה?
צילום: נאס"א
צילום: ארז ארליכמן
יגאל פת-אל - קוסמוס טלסקופים
 האגדוה הישראלית לאסטרונומיה
קוסמוס
מומלצים