האם התגלה החור השחור הצעיר ביותר?

מיפוי באמצעות סריקות באורכי גל שונים גילה למדענים אזור שעשוי ללמד אותנו רבות על הגופים האקזוטיים ביקום

באמצע ערפילית ססגונית, במרחק של 26 אלף שנות אור מאיתנו, התגלה גור גרמי שמיים: חור שחור בן אלף שנה בלבד. החומר שנזרק לחלל לחלל במהירויות של עשרות אלפי ק"מ לשנייה בעת ההתפוצצות, עדיין לא התפזר בחלל, כך שעדיין אפשר לראותו. כעת מקווים שגילוי זה יעזור לנו ללמוד על התהליכים הגורמים ליצירת אחד מגרמי השמיים האקזוטיים יותר.

הערפילית שבליבה החור סימנה W49B. היא התגלתה באמצעות קרינת X שנקלטה על ידי טלסקופ החלל של צ'אנדרה. תצפיות נוספות באורכי גל אחרים, כגון תת-אדום ובתחום הרדיו, אפשרו להרכיב תמונה מפורטת של הערפילית ולמפותה באמצעות אורכי הגל השונים הנפלטים ממנה (אורכי הגל השונים נפלטים מאטומים או ממולקולות ברמות אנרגיה שונות. ככל שאורך גל הקרינה הנפלטת קטן יותר, לדוגמה – קרינת X, היא תפלט ממקורות אנרגטיים יותר).

איך חור נולד

חורים שחורים הם הדרך שבה כוכב מסיבי מאוד, שמסתו גדולה מאוד ביחס למסת השמש שלנו, מסיים את חייו. כוכבים כאלה מגיעים בסוף חייהם למצב שבו הליבה שלהם מתמוטטת, כאשר בהליך ההתמוטטות נוצר פיצוץ המעיף את שרידי הכוכב החוצה אל החלל בהתפוצצות אדירה הקרויה  התפוצצות סופרנובה. אחת משרידי הסופרנובות המפורסמות יותר מצויה בקבוצת שור, והיא שריד לאירוע שחל לפני כ-1000 שנים ונצפה על ידי הסינים בשנת 1054. אולם, באותה התפוצצות סופרנובה נוצר כוכב נויטרונים, שריד הנוצר מפיצוץ של כוכבים שמסתם קטנה יותר מאלה שעתידים להפוך לחורים שחורים.

בשנים האחרונות התגלו בגלקסיה שלנו כמה מועמדים שחזויים להיות חורים שחורים. כיוון שעל פי ההגדרה שום דבר אינו נפלט מהחור השחור, גם לא אור, אי אפשר לצפות באופן ישיר על חור שחור. לכן, הגילוי של חורים שחורים נעשה כתוצאה מההשפעה של החור השחור על סביבותיו, בדרך כלל על כוכב שכן. החומר הנופל על החור השחור מתחמם ופולט קרינה אנרגטית מאוד, בעיקר בתחום קרינת ה-X. חורים שחורים כאלה נתגלו בעיקר על ידי טלסקופ החלל צ'אנדרה, הפועל בתחום קרינה זו.

אותם מועמדים להיות חורים שחורים שהתגלו עד כה נוצרו בהתפוצצויות שחלו לפני זמן רב, לפחות 20 אלף שנים. בתקופה כזו, החומר שנזרק בהתפוצצות התפזר בחלל וקשה לגלותו.

מידע נוסף על ההתקבצויות בין כוכבי הלכת וכן מפת כוכבים מסתובבת להורדה ואת ספר השנה האסטרונומי לשנת 2013, הכולל את כל האירועים האסטרונומיים לשנת 2013 אפשר למצוא בלוח השנה האסטרונומי לשמי ישראל .

ד"ר יגאל פת-אל, קוסמוס טלסקופים , יו"ר האגודה הישראלית לאסטרונומיה, מנהל מצפה הכוכבים בגבעתיים ומנהל פורום אסטרונומיה ב-ynet.

צילום: נאס"א