שתף קטע נבחר

ישראל בחלל: שבוע אירועי תרבות ופנאי

מי שיישב הערב בבארים נבחרים בת"א יוכל לשמוע מפי מדענים אודות הסיכויים לקיום חיים בחלל, על תוכנית החלל הישראלית ומתקפות סייבר בחלל. לכבוד האירועים, אותם מארגנת סוכנות החלל הישראלית, יגיעו 14 ראשי סוכנויות חלל מרחבי העולם, ביניהם ראש נאס"א שישפוט בתחרות בניית כוכבי לכת לילדים

סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע והטכנולוגיה פותחת היום (א') שבוע של אירועי תרבות ופנאי לקהל הרחב בתחום החלל. השנה יעמדו האירועים בסימן עשור לאסון מעבורת החלל "קולומביה" עליה היה האסטרונאוט הישראלי הראשון אילן רמון. במסגרת האירועים יתקיימו תערוכות, הרצאות, ימי עיון, וכן שידורים חיים מכנס החלל הבין-לאומי, משדרי רדיו מיוחדים, שיעור מקוון עם אסטרונאוט, אפליקציות פייסבוק מיוחדות ועוד. האירועים הם בשיתוף קרן רמון.

 

לרגל האירועים יגיעו לישראל 14 ראשי סוכנויות חלל מרחבי העולם בהם גם צ'רלס בולדן, ראש נאס"א. לצידו יגיעו ראשי סוכנויות החלל של המדינות המובילות בתחום כגון רוסיה, צרפת, איטליה ובכיר בסוכנות החלל הסינית. לאלו יצטרפו אנשי תעשיות חלל ומדענים מתחום המדע והחלל וכן אסטרונאוטים מנאס"א שירצו ויבקרו במוקדי אירועי שבוע החלל ובבתי הספר ויספרו על חוויותיהם בחלל.

 

 (צילום: AP) (צילום: AP)
(צילום: AP)

 

במסגרת שבוע החלל יתקיימו, בין היתר, האירועים הבאים:

 

הרצאות "ישראל בחלל": בפתיחת אירועי שבוע החלל, יתקיימו היום (א') בשעה 20:30, הרצאות פופולאריות בתחום החלל מפי טובי המרצים בתחום - בברים, בבתי קפה ובמרכזים קהילתיים ברחבי תל אביב ובהרצליה. לדוגמה, בבר המינגווי בת"א (רחוב ריינס 2), ירצה רם לוי, יועץ סייבר של המועצה הלאומית למחקר ופיתוח וחוקר באוניברסיטת ת"א על לוחמת סייבר בחלל. מזכיר האגודה הישראלית לאסטרונומיה עודד אברהם ידבר בדיזי בר בדיזינגוף 121 על משימות חלל שכשלו. במתחם התחנה ת"א ירצה מהנדס החלל יואב לנדסמן על חדשנות ותיירות חלל תחת הכותרת "הנוסעים למאדים מתבקשים להגיע לשער 10". לא רוצים להיכנס לת"א? בהרצליה, בבר דולי פרטון (בן גוריון 22), תוכלו לשמוע מיהונתן וינטראוב על החללית הישראלית הראשונה בחלל וכותב שורות אלה ישמח לספר לכם אודות קיום חיים תבוניים מחוץ לכדור הארץ, בבר גרגא פיטיץ ברחוב משכית 27, גם כן בהרצליה. סך הכל 22 הרצאות. כל ההרצאות ללא תשלום.

 

לפירוט שאר ההרצאות והמיקומים שלהן הקליקו כאן.

 

 

להסתכל על כדור-הארץ מהחלל 

ועוד השבוע: ביום רביעי, ה-30 בינואר, יתקיים בקמפוס האוניברסיטה הפתוחה ברעננה יום העיון שיעסוק בניסוי האגדי "מיידקס" על סופות אבק אותו ביצע אילן רמון בחלל – מה התרומה של הניסוי, מה עולם המדע הפיק מהממצאים ואיפה עומד הניסוי היום?

 

בין ה-28 בינואר ל-1 בפברואר תתקיים תערוכת "מסע לכוכבים" - תערוכה של דגמים גדולים של כוכבי הלכת במערכת השמש שאותם בנו תלמידי כיתות ד' עד ו' בשלושה מוקדים: במוזיאון מדעטק בחיפה, במוזיאון המדע בלומפילד בירושלים ובגן המדע במכון דוידסון ברחובות. התערוכה תהיה שיאה של תחרות בניית דגמי כוכבי הלכת שהתקיימה בשלושת המוקדים, כאשר בין השופטים בתחרות צ'רלס בולדן, ראש נאס"א.

 

כדור הארץ מהחלל (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
כדור הארץ מהחלל(צילום: רויטרס)

 

תערוכת חלל בין-לאומית בהרצליה

ביום חמישי, 31 בינואר, תתקיים בבית חיל האוויר בהרצליה תערוכה בשיתוף מכון פישר ובהשתתפות תעשיות חלל וסוכנויות חלל מהארץ ומהעולם. בתערוכה יוצגו דגמים בגודל אמיתי של לווינים, משגרים וטכנולוגיות חלל חדישות. התערוכה תכלול גם תצוגות של פרויקטים בתחום החלל של תלמידי בית ספר, עמדה מיוחדת של החללית הישראלית שרוצה להגיע לירח, עמדות צילום של אסטרונאוטים, דוכן של סוכנות החלל האמריקאית - נאס"א וסוכנות החלל הישראלית ועוד. ובנוסף - הרצאות קצרות של אסטרונאוטים, מדענים ואנשי חברת ספייס X.

 

התערוכה תהיה בסיום כנס החלל הבינלאומי שיתקיים בבית חיל האוויר בין ה-29 ל-31 בפברואר, כאשר שני הימים האחרונים של הכנס יועברו בשידור ישיר החל מהשעה 9:00 באתר משרד המדע. (הכניסה בתשלום ובהרשמה מראש).

 

צ'ט חי ושיעור מקוון עם אסטרונאוט  

גארט רייסמן, אסטרונאוט לשעבר מנאס"א ומהנדס בכיר בספייס-איקס בהווה, יענה על שאלות הגולשים ויעביר שיעור מקוון בנושא: How astronauts view Earth ב-29 בינואר, בשעה 12:00.

 

לפרטים מלאים על תוכנית שבוע החלל, באתר משרד המדע.

 

הכנס השנתי של האגודה הישראלית לאסטרונומיה יתקיים ביום ו', 1 בפברואר, באשכול הפיס ברמת גן. במסגרת הכנס תתקיימנה הרצאות וכן המושב השנתי של האגודה הישראלית לאסטרונומיה. לפרטים על תוכנית הכנס באתר האגודה הישראלית לאסטרונומיה.

 

מידע נוסף על ההתקבצויות בין כוכבי הלכת וכן מפת כוכבים מסתובבת להורדה ואת ספר השנה האסטרונומי לשנת 2013, הכולל את כל האירועים האסטרונומיים לשנת 2013 אפשר למצוא בלוח השנה האסטרונומי לשמי ישראל.

 

ד"ר יגאל פת-אל, קוסמוס טלסקופים , יו"ר האגודה הישראלית לאסטרונומיה, מנהל מצפה הכוכבים בגבעתיים ומנהל פורום אסטרונומיה ב-ynet .

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
האם אנחנו לבד ביקום? אולי. אבל בבר בטוח שלא
צילום: shutterstock
צילום: ארז ארליכמן
יגאל פת-אל - קוסמוס טלסקופים
 האגדוה הישראלית לאסטרונומיה
קוסמוס
מומלצים