שתף קטע נבחר

ההתיישרות הגלקטית של סוף העולם

אין שום דבר קוסמי שצפוי להתרחש ולסיים את העולם. כדור הארץ, כפי שראינו ממשיך להסתובב במחזוריות והכל בסדר. עד שנמצא שוב נבואה של תרבות עתיקה

ובכן, הגענו ליום הגדול. יום שישי ה-21 בדצמבר. היום בו עתיד העולם אותו אנו מכירים להגיע אל קיצו. וכל זאת מדוע? האם גילו הטלסקופים המשוכללים המוצבים על פני כדור הארץ או בחלל אירוע כלשהו העתיד להמיט עלינו שואה? האם זכו המדענים בתובנה חדשה, בהארה? גילוי חדש בצרן שיעידו על קץ העולם? כמובן שהתשובה היא לא. אם כן, מה מקור ההיסטריה? התשובה היא שמחזור זמן בלוח שנה של עם שחי לפני מאות שנים מסתיים מחר. מנקודת מבט מדעית, אין הבדל בין מה שנרשם בטור זה בדיוק לפני שנה למה שיירשם בו כעת – לא ידוע לנו על שום אירוע קוסמי יוצא דופן שעתיד להתרחש.

 

לא יקרה כלום (צילום: EPA) (צילום: EPA)
לא יקרה כלום(צילום: EPA)

 

מחזור מסתיים ומתחיל חדש

כל ההמולה החלה כאשר חוקרים גילו שלוח השנה של המאיה מסתיים ב-21 בדצמבר 2012. בני המאיה שחיו ביבשת אמריקה לפני למעלה מ-1,100 שנים (ליתר דיוק, תרבותם פרחה בין המאה השלישית למאה התשיעית לספירה), היו בעלי תרבות מתקדמת יחסית ומלבד הישגים ארכיטקטוניים מרשימים, היה להם גם ידע נרחב באסטרונומיה. לוח השנה של בני המאיה התבסס בעיקר על הלוח השמשי, כלומר, על מחזור הסיבוב של כדור הארץ סביב השמש בן 365 יום.

 

בני המאיה ייחסו גם חשיבות גדולה לכוכב הלכת נוגה, הנראה בימים אלה מעל האופק המזרחי מעט לפני הזריחה. כמו כל דבר מחזורי בטבע, כמו כל שנה שמגיעה לקיצה, כמו כל חודש המסתיים ומתחיל במולד חדש וכמו מחזורי הסארוס של הליקויים, גם מחזור זמן בודד של המאיה חייב להסתיים בנקודת זמן. וכפי שלא מתרחש שום דבר כאשר מחזורי זמן אחרים מסתיימים (ותמיד, אבל תמיד, מתחילים מחדש) לא אמור לקרות כלום כאשר מחזור זמן של המאיה יסתיים, כפי שלא קרה כלום כאשר המחזור הקודם של בני המאיה הסתיים וכן כאשר הסתיים זה שלפניו.

 

אולם, כל אלה לא מפריעים למחשבי הקיצין למינם לייחס ללוח השנה של בני המאיה גם את הניבוי שסיומו קשור באופן ישיר לסוף כדור הארץ / האנושות / היקום, איש לפי הבנתו. רוב אותם חוזי קיצין שבדרך כלל נכשלים בחיזוי כל התופעות שכן התרחשו או מתרחשות על פני כדור הארץ, תולים את ההסבר לסוף המחזור במונח הקרוי בפיהם - "ההתיישרות הגלקטית". אליבא לאותם מחשבי הקיצין באותו יום גורלי, השמש וכדור הארץ יתיישרו עם מרכז הגלקסיה. יש גם כאלה הקושרים את סוף מחזור המאיה לאירוע אסטרונומי, הוא הנקיפה, או הפרסציה. ובכן, גם כאן אין חדש תחת השמש.

 

השמש תשקע ותזרח (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
השמש תשקע ותזרח(צילום: shutterstock)

 

התיישרות הגלקטית

אודה ולא אבוש, שגם לאחר עשרות פעמים בהם קראתי את הטקסטים וצפיתי בכל תוכניות הטלוויזיה בערוצי המדע השונים הקשורים לנושא, לא הצלחתי להבין מהי אותה תופעה אסטרונומית שמתקאת "התיישרות הגלקטית", ושאמורה להמיט עלינו כליה ומה מייחד יום זה מיתר הימים. שום דבר יוצא דופן לא קורה מבחינה זו ב-21 בדצמבר 2102. נקודה. השמש, כמנהגה מדי שנה, מגיעה אל תחומי קבוצת קשת, שם היא שוהה בחודש זה כמנהגה במאות השנים האחרונות.

 

מחר, בשבת, תגיע השמש לנקודה הדרומית ביותר במסעה על כיפת השמים ויחול היום הקצר ביותר בשנה כמדי שנה. גם בכך אין חידוש מסעיר. לאחר יום זה השמש תתחיל לעלות, הימים יתארכו וכבכל שנה, הפלא ופלא, יגיע האביב. בעבר, האמינו שהירידה של השמש מדי יום לכיוון האופק בשעת הצהריים היא היא המנבאת על סוף העולם. מאות ואלפי מבנים כמו סטונהנג' שבאנגליה נבנו רק כדי לשמש שעון קוסמי המראה מתי יחול מועד היום הקצר בשנה. תפילות נעשו, קורבנות הוקרבו – ולמרבה המזל, זה עזר! עובדה, השמש תמיד זורחת לאחר היום הקצר בשנה ולאחר החורף תמיד בא האביב. רמז לחגיגות שנערכו לרגל "תחייתה" של השמש אפשר לראות בחגיגות הכריסמס ובחג החנוכה. מכאן, שבמיקום השמש בנקודה זו של השמיים סביב תאריך זה אינו חידוש.

 

אנחנו במרחק בטוח

ומה בקשר לגלקסיה שלנו? ובכן, מרכזה מצוי אכן בקבוצת קשת, אולם מרחקה של השמש ממנו על פני כיפת השמים ביום זה ובכלל (אני מעדיף להתייחס למרחקה הזוויתי של השמש ממיקומו של החור השחור המצוי במרכזו של שביל החלב), אינו שונה ממרחקה לפני שנה, שנתיים ומאה שנים. שום דבר חדש. אגב, "התווך השחור" בגלקסיה שבני המאיה מתארים בהקשרים שונים אינו קשור כלל לחור השחור, אלא לפיצול של שביל החלב מקבוצת ברבור ועד לקשת, הנראה היטב בלילות חשוכים בחודשי הקיץ, הקשור לענני אבק המסתירים את מרכז המישור של הגלקסיה מעיננו. גם בכל אין כל חדש. השמש חוצה כמדי שנה את שביל החלב במסעה על פני כיפת השמים. שום קשר לחור השחור במרכז הגלקסיה השוכן לבטח במרחק של כמעט 50,000 שנות אור מאיתנו, מוסתר מעיננו בכל אותו אבק ושלל כוכבים המצויים ביננו.

 

לאחר שראינו שמבחינה אסטרונומית אין כל אירוע יוצא דופן הקשור למיקום השמש ביחס לשביל החלב או למרכזו, נדבר על המושג החביב השני על מחשבי הקיצים – הנקיפה (פרסציה בלעז). תנועת הנקיפה שמחזורה כ-26 אלף שנים התגלתה על ידי היפארכוס מאות שנים לפני בני המאיה. ציר כדור הארץ מתווה בחלל תנועת חרוט ביחס למישור סיבובו את השמש. הזווית בין ציר הסיבוב של כדור הארץ לאנך למישור הסיבוב שלו סביב השמש היא כ-23.5 מעלות, אך כיוונו של ציר הסיבוב בחלל משתנה אט אט בזמן מחזור זה. מסיבה זו, ציר הסיבוב מצביע כיום לכיוון כוכב הצפון ובעוד כ-13 אלף שנים יצביע על הכוכב ווגה. כתוצאה מהנקיפה השמש לא מצויה באותם מזלות כפי שהיתה מצויה כאשר כתב תלמי את העקרונות של האסטרולוגיה המודרנית במאה ה-1 לספירה. בימי היוונים, השמש שהתה ביום שוויון האביב בקבוצת טלה, עברה לקבוצת דגים והיא עומדת לעבור לתחומי קבוצת דלי. לכן, גם מבחינת הנקיפה, שהיא תופעה איטית ורציפה, אין כל משמעות לתאריך של 21 בדצמבר, 2012. ציר כדור הארץ ממשיך לסוב כימים ימימה, כפי שעשה בעבר וכפי שיעשה בעתיד.

 

ואם טעינו, לא תוכלו לבוא אלינו בטענות (צילום: נאס"א) (צילום: נאס
ואם טעינו, לא תוכלו לבוא אלינו בטענות(צילום: נאס"א)

 

אולי בכל זאת משהו? לא

ומה כן? מה בדבר שביט או אסטרואיד הנעים אלינו לכלותינו? התפרצות עזה של השמש? סופר נובה קרובה? מתפרץ קרינת גאמה? כל אותן תופעות עלולות להתרחש יום אחד, אבל אין כל אסטרואיד או שביט הידועים לנו המצויים מעבר לפינה והם במסלול התנגשות איתנו מחר (ולפי מסלוליהם של אלה המוכרים לנו, גם לא בכל תאריך אחר). האם מדובר בחלקיקי רוח שמש שנוצרו בהתפרצות עצבנית במיוחד, האמורים לפגוע בנו מחר עד כדי כליה? ובכן, לאלה לוקח כמה ימים להגיע לכדור הארץ ולא היום, ולא שלשום נצפתה התפרצות כזו. השמש תתנפח? ממש לא. היא צפויה לעשות זאת עוד כמה מילארדי שנים. בינתיים, טוב לה במידותיה הנוכחיות.

 

התפוצצות סופר נובה? התפרצות קרינת גאמה? האמת שאת אלה אי אפשר לחזות זמן רב מראש, אולם אם עד עתה לא נצפה שטף אדיר של חלקיקי נייטרינו שמקדים את הקרינה האלקטרומגנטית המגיעה מהתפוצצות סופרנובה, אז גם בגזרת הסופרנובה אפשר לנשום לרווחה. צונאמי? רעידת אדמה? היו כאלה בעבר, גם הלא רחוק וימשיכו להיות, בלי קשר למאיה.

 

אז מה היה לנו כאן? עם של עובדי אלילים, מקריבי קורבנות אדם, בעל מיתולוגיה עשירה ויפה שאינה שונה במהותה ממיתולוגיות פגאניות אחרות, עם שהידע האסטרונומי שלו לא חרג מחישוב נכון של תנועת גרמי השמים הנצפים בעין ולא היה יוצא דופן ביחס לחישובים שעשו הבבלים, המצרים, הסינים או היוונים מאות ואלפי שנים קודם לכן. עולם שלם, במאה ה-21, נכנס לסחרור בעקבות כך שמחזור בודד בלוח שנה שחושב על ידי אותו העם פשוט מסתיים, זמן רב לאחר שאותו עם בעצמו ירד מגדולתו. אולם, כאשר תוכניות המיסטיקה זוכות דווקא בימינו לרייטינג כה גבוה וכאשר אנשים כה רבים, כולל שועי עולם ויתר עילויים, מכלכלים את צעדיהם בהתאם לתחזיות מיסטיות מכל סוג שהוא, אין פלא שבדור שהצליח להנחית אדם על הירח, לצלול למעמקי האוקיינוס ולפצח את סודות החומר, עדיין יהיו כאלה שמאמינים באמונה שלמה שבני המאיה, שכבודם במקומו מונח, מסוגלים לנבא את סופו של העולם בדיוק של יום ובאותה נשימה מזלזלים בכל נימוק מדעי ורציני. וזה נושא לדיון אחר, מעמיק ורציני יותר.

 

מידע נוסף על ההתקבצויות בין כוכבי הלכת וכן מפת כוכבים מסתובבת להורדה ואת ספר השנה האסטרונומי לשנת 2012, הכולל את כל האירועים האסטרונומיים לשנת 2012 אפשר למצוא בלוח השנה האסטרונומי לשמי ישראל.

 

ד"ר יגאל פת-אל, קוסמוס טלסקופים , יו"ר האגודה הישראלית לאסטרונומיה, מנהל מצפה הכוכבים בגבעתיים ומנהל פורום אסטרונומיה ב-ynet.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים