שתף קטע נבחר

לגעת בכוכב האדום: תמונה מרהיבה ממאדים

נאס"א פרסמה פנורמה שהורכבה ממאות תמונות שצילם רכב החלל אופורטיוניטי. בעוד חודש: נחיתה של רכב נוסף הנושא מעבדה ניידת

עונת הקיץ לפנינו ורוב עמישראל מתכנן או שכבר תכנן היכן לבלות את החופשה – בין אם בארץ בין אם בחו"ל. ממש במקרה, משחררת סוכנות החלל האמריקאית תצלומים מיעד אחר, מרוחק יותר, שספק אם מי מאיתנו יגיע אליו בימי חייו – המאדים. צילומים פנורמיים אלה של המאדים צולמו על ידי רכב השטח הרובוטי הבלתי נלאה – האופורטיוניטי, השוהה על קרקע כוכב הלכת האדום בדיוק 3000 ימי מאדים (יממת מאדים אחת ארוכה בכחצי שעה מיממה של כדור הארץ) - 7 שנים לאחר שהיה אמור לסיים את משימתו. התמונה הפנורמית הורכבה מ-817 תמונות שנלקחו בין 21 בדצמבר 2011, ל-8 במאי השנה (לתצלום המלא ברזולציה מקסימלית באתר נאס"א)  

 

בתמונה נראים פני המאדים, האטמוספירה שלו, סלעים ועקבות הגלגלים של האופורטיוניטי. האזור בו צולמה התמונה קרוי Greeley Haven, על שמו של חבר בצוות המשימה שהלך לעולמו בשנת 2011.

  

עוד ב-ynet מדע:

 

 

חלק מהתמונה הפנורמית (צילום: נאס"א) (צילום: נאס
חלק מהתמונה הפנורמית(צילום: נאס"א)

 

שני רכבי השטח רובוטיים - האופורטיוניטי והספיריט, נחתו על המאדים בינואר 2004. הם תוכננו לעבוד כמה חודשים בלבד, אך המשיכו לשדר נתונים הרבה מעבר לפרק הזמן שתוכנן מראש, תופעה מוכרת לכל מי שבבעלותו רכב אמריקאי חבוט וישן המסרב לגווע. הספיריט הפסיק לשלוח נתונים לפני כשנתיים ואילו האופורטיוניטי עדיין משדר.

 

שני רכבים אלה, נועדו לחקור את קרקע המאדים ולגלות, בין היתר, עקבות של מים נוזלים שאולי היו פעם על פני המאדים. משימתם היא המשימה הממושכת ביותר עד כה של נחתת כלשהי על המאדים. בימים אלה עושה את דרכה אל המאדים משימה נוספת, המשוכללת מכולן – המעבדה המדעית של המאדים (MSL) הנושאת את רכב השטח – סקרנות (Curiosity). זו שוגרה לעבר המאדים בנובמבר אשתקד והיא עתידה לנחות על המאדים בעוד כחודש. עלות המשימה: כ-2.5 מיליארד דולר.

 

מפת כוכבים מסתובבת להורדה ואת ספר השנה האסטרונומי לשנת 2012, הכולל מידע נוסף על התצפית בירח ובכוכבי הלכת ואירועים אסטרונומיים נוספים לשנת 2012 אפשר למצוא בלוח השנה האסטרונומי לשמי ישראל .

 

ד"ר יגאל פת-אל, קוסמוס טלסקופים , יו"ר האגודה הישראלית לאסטרונומיה, מנהל מצפה הכוכבים בגבעתיים ומנהל פורום אסטרונומיה ב-ynet.

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: נאס"א
רכב החלל מתוך התמונה הפנורמית
צילום: נאס"א
צילום: ארז ארליכמן
יגאל פת-אל - קוסמוס טלסקופים
 האגדוה הישראלית לאסטרונומיה
קוסמוס
מומלצים