שתף קטע נבחר

ליקוי נדיר: השמש כמו טבעת

מיליונים ברחבי העולם יצאו לחזות ולצלם את האירוע שלמרבה הצער לא נראה אצלנו. נחמה: בתחילת יוני נוכל לראות אצלנו ליקוי עוד יותר נדיר שמתרחש אחת ל-120 שנה כאשר נוגה יעבור בינינו לבין השמש

מיליונים ברחבי העולם צפו היום (ב' - לפנות בוקר שעון ישראל) בליקוי חמה מיוחד. במזרח אסיה סין, יפן, סיביר, צפון האוקיינוס השקט, מזרח אלסקה, קנדה והחוף המערבי של ארה"ב נראתה השמש כטבעת המקיפה את הירח. הסיבה: הירח נמצא בנקודה הרחוקה ביותר מאיתנו במסלולו.

 

עוד כוכבים ב-ynet מדע:

 

נפגשים במישור המילקה

ליקוי חמה מתרחש כאשר הירח נמצא במולדו (ירח חדש) וסמוך למישור שבו כדור הארץ סובב את השמש (מישור המילקה). כיוון שהירח היה מצוי בנקודה הרחוקה ביותר מאיתנו, גודלו הזוויתי כלומר, היחס בין מרחקו מאיתנו לגודלו, קטן יותר ולכן הוא נראה מעט קטן מהשמש (הגודל הזוויתי של הגופים כמעט זהה).

 

 

השמש כמו טבעת  (צילום: AFP) (צילום: AFP)
השמש כמו טבעת (צילום: AFP)

 

על כן, כאשר הירח היה בשיא הליקוי בדיוק על הקו עם השמש, הוא לא הצליח להסתיר את כולה ובשיא הליקוי נראה צדו האפל של הירח מוקף בשולי דיסקת השמש. לו היה הירח קרוב אלינו יותר, הוא היה מכסה את כל דיסקת השמש ואז היה לנו ליקוי מלא. 

 

שלבי הליקוי  (צילום: AFP) (צילום: AFP)
שלבי הליקוי (צילום: AFP)

 

איפה הליקוי שלנו?

בישראל השמש והירח היו מתחת לאופק בעת הליקוי ולכן נימנע מאיתנו העונג של מראה הליקוי. אולם, אנו יכולים להתנחם נחמה חלקית בליקוי אחר של השמש, נדיר הרבה יותר, שייראה בבוקרו של ה-6 ביוני, עת כוכב הלכת נוגה, שנראה בימים אלה מעל האופק המערבי מיד לאחר השקיעה, יעבור ביננו לבין השמש הזורחת. מעברים אלה נדירים הרבה יותר ומתרחשים בזוגות מעברים המתרחשים אחת ל-120 שנים (האחרון היה ב-2004 והבא יהיה ב-2117).

 

אנו ב-ynet נעדכן אתכם כמובן במעבר הנדיר של נוגה ובאפשרויות לצפות בו (חשוב - צפייה בשמש ללא אמצעי עזר מתאימים עלולים לגרום לעיוורון!). מי שיצפה בנוגה בימים הקרובים יוכל לראות שהוא מצמצם את המרחק בינו לבין השמש ובצפייה בטלסקופים קטנים הוא ייראה כהולך ומתמעט, ממש כפי שהירח מתמעט לקראת המולד. נוגה הופך לחרמש דקיק יותר ויותר ובה בעת גודלו הזוויתי גדל כיוון שבעת המעבר של על פני דיסקת השמש הוא יהיה במרחק הקטן ביותר מכדור הארץ וגם מראה לנו את כל צדו האפל (כל צדו המואר פונה לשמש).

 

גם הלמורים המומים: צופים בליקוי ביפן  (צילום: AFP) (צילום: AFP)
גם הלמורים המומים: צופים בליקוי ביפן (צילום: AFP)

 

מפת כוכבים מסתובבת להורדה ואת ספר השנה האסטרונומי לשנת 2012, הכולל מידע נוסף על התצפית בירח ובכוכבי הלכת ואירועים אסטרונומיים נוספים לשנת 2012 אפשר למצוא בלוח השנה האסטרונומי לשמי ישראל.

 

ד"ר יגאל פת-אל, קוסמוס טלסקופים, יו"ר האגודה הישראלית לאסטרונומיה, מנהל מצפה הכוכבים בגבעתיים ומנהלפורום אסטרונומיה ב-ynet.   

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AFP
ליקוי חמה טבעתי: אנחנו נחכה לנוגה
צילום: AFP
צילום: ארז ארליכמן
יגאל פת-אל - קוסמוס טלסקופים
 האגדוה הישראלית לאסטרונומיה
קוסמוס
מומלצים