תצפיות אסטרונומיות בארץ - מדריך למקומות חשוכים

המדריך מרכז אתרים חשוכים בישראל שמתאימים לצפייה בכוכבים, מטר מטאורים, תצפיות עם טלסקופ. בין היתר נכללו אתרים פופולריים בקרב חובבי האסטרונומיה בארץ. לכל אתר יש תאור כללי, הוראות הגעה עם קישור למפות google, סימון של זיהום האור מסביב והערכה גסה לבהירות הכוכבים הנראים לעין (יותר = יותר חשוך).

הערה: כאשר באים לאתר במטרת צפייה בכוכבים או בליל מטר מטאורים, רצוי מאוד להמנע מלהדליק פנסים בהירים, מדורות, להכנס בלילה עם אורות גבוהים או להשאיר רכב עם אורות דלוקים וכו' - זה הורס את חווית התצפית לכם ולאחרים.

אתרים חשוכים בצפון הארץ
אתרים חשוכים לתצפיות אסטרונומיות בצפון הארץ

אתרים חשוכים במרכז הארץ
אתרים חשוכים לתצפיות אסטרונומיות במרכז הארץ

אתרים חשוכים בדרום הארץ
אתרים חשוכים לתצפיות אסטרונומיות בדרום הארץ

הערכת איכות השמיים

לכל אתר מצורפת תמונה עגולה שמדמה את רמת החושך של השמיים באותו איזור. העיגול מסמל את כיפת השמיים במבט-על, כאשר מרכזו זה זנית (נקודה מעל הראש) ושפה עליונה מציינת את האופק הצפוני. להלן סקלת רמת החושך, כאשר צבעי כחול ואפור מסמלים שמיים חשוכים וצבע אדום מסמל שמיים מוארים:

Gray: < 6.8 magn. sky (2-3 in Bortle scale)
Dark blue: 6.7 magnitude sky (4 in Bortle scale)
Bright blue: 6.5 magnitude sky (4 in Bortle scale)
Dark green: 6.0 magnitude sky (5 in Bortle scale)
Bright green: 5.5 magnitude sky (6 in Bortle scale)
Yellow: 5.0 magnitude sky (7 in Bortle scale)
Orange: 4.5 magnitude sky (8 in Bortle scale)
Red, Pink: < 4 magnitude sky (9 in Bortle scale)

המעגלים נגזרו ממפות זיהום אור של ישראל (על בסיס נתוני 2009). רדיוס של כל עיגול הינו כ-10 מייל, מה שלהערכתי מאפשר בצורה גסה לדמות את מצב התאורה באתר. באיור הבא מופיעה דוגמא לאתר בפארק בריטניה. פרוש האיור:
השמיים מעל הצופה (בזנית) יהיו עם אינדקס "ירוק", כלומר שמיים בינוניים שניתן לראות בהם כוכבים בבהירות 6.0. לשמיים באופק דרום-מזרחי יש אינדקס "כחול" - שמיים חשוכים ייותר. שמיים באופק צפון-מערבי יהיו די מוארים.
דוגמא לזיהום אור 
יש לקחת את הסימון הנ"ל בערבון מוגבל - הרי לתאורה באופק יש השפעה על כל כיפת השמיים, לכן במקרה ויש באופק מקור תאורה חזק אז כנראה גם הזנית יושפע. כמו כן באתרים חשוכים (נגב) יהיו מקורות זיהום אור באופק שהם מרוחקים מאוד, ואינן מופיעים באיורים (במקרה כזה עדיף להעזר במפת זיהום האור המלאה). הערה נוספת - במקומות מוארים במיוחד (ערים) המדד על פי מפות זיהום האור אינו מדויק מאחר והרבה תלוי עד כמה ממוסך האתר מאורות העיר.

סימונים נוספים

   באתר יש גישה למים ושרותים
   אתר נמצא בפארק או ביער
   האתר ממוקדם בשטח או מבנה פרטי ונדרש תאום מראש
   סבירות גבוהה למבקרים או מטיילים באיזור בלילה
   באתר נמצא מצפה כוכבים (פרטי או ציבורי)
   אתר עם שמיים חשוכים (רואים את שביל החלב בבירור)

הערות כלליות

המידע שמופיע כאן הינו סובייקטיבי ואינו בהכרח מלא. שימוש באתר ובמדריך הינו על אחריותכם האישית. אם מישהו מעוניין להוסיף או לתקן - אשמח אם תצרו איתי קשר בדוא"ל.
אינני אחראי על אמינות המידע המופיע כאן, וכל מי שיוצא לתצפית צריך לנהוג בהיגיון בריא ולשמור על כללי בטיחות: להצטייד באמצעי תקשורת, לא לשהות לבד באתרים מבודדים בלילה, להתלבש היטב (במיוחד במדבר בעונת החורף), להתגונן מעקרבים (באיזור הדרום), זבובי חול (ערבה והר הנגב) וכדומה. לדאוג לשתייה חמה ואוכל. כמובן כדאי להכיר מראש את האיזור אליו נוסעים. במידה ומדובר באיזורי הדרום או מדבר יהודה - יש להתייחס להתראות בטחוניות ובמידת הצורך לתאם עם הרשויות (צה"ל ורשות הטבע והגנים). באתרים שהם בתוך שמורת טבע מוכרזת - מותר לשהות בלילה רק בחנוני לילה מוגדרים.

במדריך בין היתר נעשה שימוש במידע שפורסם בפורומים ע"י גולשים הבאים: שי חלצי, אסף ברוולד, אמיר אברמוביץ', יהודה קנטור, שמוליק, יהודה עמית, גדי אידלהייט, טל פייבש, מיכאל פימה, יונתן אליכיס, עידו גריימן וכל האחרים ששכחתי להזכיר.

בקרב חובבי אסטרונומיה בארץ - התצפיות בד"כ מתואמות באחת מכמה מקבוצות whatsapp שקיימות