זיהום האור בישראל - מפות ומידע

המושג זיהום האור מתייחס לתאורה מלאכותית של שמיי הלילה - הוא זה שמונע מאיתנו לראות את הכוכבים ואת שביל החלב באיזורים מאוכלסים. מדובר בתופעה שלילית מכמה בחינות - גם כלכלית וגם סביבתית. ראה הסבר על השלכות של זיהום האור ודרכים להקטנתו. ניתן לקבל מידע נוסף בנושא באתר של קבוצה להחזרת שמיי הלילה והתייעלות אנרגטית בישראל

מפה המוצגת כאן מתארת את התפלגות של זיהום האור בארץ (לא להתבלבל עם זיהום האוויר).
יצרתי את המפה בעזרת נתוני VIIRS מלווין Suomi NPP משנת 2019. מטרת המפה היא לתת הערכה "לרמת החושך" באתרים שונים ברחבי הארץ. כאן ניתן לראות את הרשימה של אתרים חשוכים המומלצים לצפייה בכוכבים. במאמר הזה ניתן לראות דוגמא לאיך נראים גרמי שמיים תחת תנאי זיהום אור שונים

מפת זיהום אור של ישראל - דוגמאדוגמא של איזור ברזולוציה מלאה

הסבר על המפה:

המפה נבנתה בעזרת נתונים מסנסור VIIRS המותקן על גבי מלווין אמריקאי Suomi NPP שעוסק בתצפיות סביבתיות על כדה"א. רמת זיהום האור, או ליתר דיוק בהירות השמיים בזנית, מקודדת בעזרת צבעים: לבן ואדום מסמלים שמיים מוארים, כחול ואפור מסמלים שמיים חשוכים.

רשימה הבאה מראה את התפלגות של בהירות השמיים בהתאם לצבעים במפה. או במילים אחרות בהירת מינימלית של כוכבים שניתן יהיה לראות בזנית, בלילה נקי ללא ירח. מספר גדול מצביע על שמיים חשוכים יותר.

Gray: < 7.0 magnitude (2 in Bortle scale)
Blue: 6.6-7.0 magnitude (3 in Bortle scale)
Green-Yellow: 6.1-6.5 magnitude (4 in Bortle scale)
Orange: 5.6-6.0 magnitude (5 in Bortle scale)
Red: 5.1-5.5 magnitude (6 in Bortle scale)
Pink: 4.6-5.0 magnitude (7 in Bortle scale)
White: 4.1-4.5 magnitude (8 in Bortle scale)
Bright White: < 4.0 magnitude (9 in Bortle scale)

הסבר על סקלת Bortle ניתן לראות כאן

התפתחות וגידול זיהום האור בישראל:

על מנת לנסות להמחיש את קצב גידול זיהום האור בארץ - מוצגת כאן השוואה בין 2003 ו 2009. החישובים עבור שתי המפות בוצעו עם פרמטרים זהים. כמו כן מוצגים מספר ערים, לצורך השוואה.

קצב גידול זיהום האור בישראל

בתמונה הבאה ניתן להבחין בעובדה מעניינת: ברוב מדינות כמות התאורה גדלה לאורך השנים, אבל באיזור דרום לבנון התרחשה נפילה משמעותית של כמות זיהום האור בין שנות 2003 ל 2009. לצורך השוואה באותה תמונה אפשר לראות שבדמשק יש גדילה בכמות התאורה. קשה לדעת אם העובדה קשורה למלחמת הלבנון השנייה, או שהיא משקפת שינויים במצב הכלכלי והפוליטי בלבנון.

שינוי בזיהום האור בלבנון - 2006

בעיית זיהום האור ודרכים להקטנתו:

זיהום האור הינה תופעת לוואי של תאורת הרחובות (בעיקר) והינה שלילית מכל הבחינות.

אפשר להתחיל מהשפעה הכלכלית והסביבתית. זיהום האור - פרושו של דבר תאורה שבמקום להאיר את הרחוב מאירה את השמיים ומתבזבזת. מאחר ותאורת הרחובות היא אחד הצרכנים העיקריים של אנרגיה החשמלית - בזבוז של מספר אחזורים (אם לא מספר עשרות אחוזים) של אנרגיה מסתכם בבזבוז עצום של תקציב. וגם בשריפה מיותרת של דלק והשפעה על זיהום האוויר.

מבחינה האסטטית והסביבתית ההשפאה הברורה ביותר מתבטאת בכך, שעקב תאורה מלאכותית אנו כמעט ולא רואים כוכבים בשמיי הלילה. במיוחד בערים גדולות. לאילו שחושבים שמדובר בתופעה זניחה - תחשבו לצורך ההשוואה שיגידו לכם שדשא ועצים בערים זה מיותר, ואפשר להתקיים גם בלי זה. כמו כן זיהום האור פוגע קשות בענף האסטרונומיה ואסטרונומיית חובבים, ומונע מאיתנו לצפות בגרמיי השמיים דרך טלסקופים. הבעיה הזאת הולכת ומחמירה עם השנים. הילדים של היום בטוחים שהשמיים אמורים להיות שחורים, עם כמה נקודות קטנות עליהם. ומעט מהלידים של הדור הצעיר ראיו בכלל את שביל החלב. בעוד מספר עשרות שנים - נדבר על זה כעל מדע בידיוני.

לזיהום האור יש גם השלכות בריאותיות על בני אדם - גם פסיכולוגיות וגם פיזיולוגיות. איכות השינה נפגעת בצורה משמעותית עקב תאורת לילה חזקה בערים (תופעה זאת אחראית על מקרי אינסומניה רבים). כמו כן מחקרים אחרונים מראים כי לתאורה מלאכותית בלילה ישנה השפעה ישירה על מערכת ההורמונלית, ובעקפין יש קשר בין זיהום האור למקרי סרטן מסויימים בקרב האוכלוסייה.

מבחינה אקולוגית ישנה השפעה ברורה על חיות לילה - זיהום אור מפריע לאורך חייהם וגורם לאוכלוסייתם לקטון, לברוח ממקורות זיהום האור (ערים).

תאורה אקולוגית - נצילות גבוהה

הדרך העיקרית "להילחם" עם תופעת זיהום האור הינה התקנת פנסי תאורה אקולוגיים, שהאור שלהם מופנה כלפי מטה בלבד ולא מאיר כלפי השמיים. כלומר גוף התאורה "מוחבא" בתוך בית הפנס, ואינו נראה מהצד (ראה איור). השיטה גם מקטינה את זיהום האור מהפנסים הנ"ל וגם מאפשרת לחסוך באנרגיה חשמלית - מאחר ועבור אותה רמת תאורה של שטח מסויים ברחוב - ידרש פנס בעל הספק נמוך יותר.

תופעה נוספת שנפוצה בימינו היא שימוש בתאורת LED בעוצמות חזקות בהרבה מהנדרש. בנוסף לבזבוז החשמל, עלויות התקנה מיותרות של פנסי LED חזקים מדי - זה גורם לתאורה להיות מסנוורת, לא נעימה בעין וגם להחמיר את בעיית זיהום האור בצורה משמעותית.

בארץ קיימת קבוצה להחזרת שמיי הלילה והתייעלות אנרגטית בישראל שפועלת להקטנת זיהום האור בערים שונות. הקבוצה הצליחה לקדם את הנושא בערים מסויימות (כגון מצפה רמון) של התקנת פנסי תאורה אקולוגיים.
פרט לסוג התאורה יש עוד מספר גורמים המשפיעים על זיהום האור - סוג גופי תאורה, תאורה על קירות של בניינים וכו'. ניתן למצוא מידע על הנושא באתר של הקבוצה הנ"ל, או באתר של האיגוד הבינלאומי לשמיים חשוכים.