2012, סוף העולם?

אינספור מאמרים, ספרים, תוכניות טלוויזיה – מהן בערוצים רציניים כערוץ ההיסטוריה, וכמובן – הוליווד, כל אלה נדרשו לשאלה – האם נזכה לראות את שחר ה-22 בדצמבר 2012. מה צפוי אצלנו ובחלל בשנה הקרובה?

ובכן, נתחיל מהסוף – אין כרגע שום אירוע שמימי הידוע לנו, האמור להגשים נבואה זו של סוף העולם. נקודה. אולם, אנו נתעכב על כמה מתופעות הטבע שבהחלט עשויות להביא נזק חמור לתרבות ולמינים המתגוררים בצוותא על כוכב הלכת הכחול שלנו, עם או בלי קשר לשנת 2012.

ספירת המאיה ושנת תשמ"ד

כל ההמולה החלה כאשר חוקרים גילו שלוח השנה של המאיה מסתיים לו ב-21 בדצמבר 2012. בני המאיה שחיו ביבשת אמריקה לפני למעלה מ-1,100 שנים (ליתר דיוק, תרבותם פרחה בין המאה השלישית לתשיעית לספירה), היו בעלי תרבות מתקדמת יחסית ומלבד הישגים ארכיטקטוניים מרשימים, היה להם גם ידע נרחב באסטרונומיה. לוח השנה של בני המאיה התבסס בעיקר על הלוח השמשי, כלומר, על מחזור הסיבוב של כדור הארץ סביב השמש והתבסס על 365 יום. בני המאיה ייחסו גם חשיבות גדול לכוכב הלכת נוגה, הנראה בימים אלה של תחילת השנה מעל האופק המערבי מיד לאחר השקיעה.

עדיין פה (צילום: נאס"א) (צילום: נאס
עדיין פה(צילום: נאס"א)

למאיה היה מחזור גדול בן 52 שנים ואלו נכללו בתוך המחזור הגדול של של בני המאיה שכלל 5126 שנים. מחזור גדול זה החל בשנת 3114 לפני הספירה (ב-11 באוגוסט אותה שנה אם משתמשים בלוח הגריגוגריאני אחורנית). אם נוסיף 5126 שנים של בני המאיה, לתאריך זה נגיע ל"יום הדין", 21 בדצמבר 2012, בו מסתיים המחזור של לוח המאיה. כמובן, שההסבר הפשוט וההגיוני ביותר הוא שבעת תום המחזור הזה אמור להתחיל מחזור חדש, אולם מחשבי הקיצין אינם אוהבים הסברים פשוטים. לגבי דידם ההסבר פשוט עוד יותר – סוף המחזור הגדול מסמן את סוף העולם. ואם טיעון זה נתמך בעוד כמה נבואות של רואי שחורות וידעונים למיניהם, הרי שלכאורה אין לנו אלא להתפלל.

קשה שלא להיזכר במאורע נוסף, דומה, שחל בשנת 1984. בשנה זו הסתדרו כוכבי הלכת בצורה כזו שמרביתם (מאדים, צדק, שבתאי, אורנוס , נפטון ופלוטו) היו בצדו האחד של כדור הארץ ובצדו השני השמש, כוכב חמה ונוגה. הוסיפו לכך את העובדה שמניינה העברי של שנה זו הוא התשמ"ד, הוסיפו את ספרו המפורסם של אורוול והרי לכם נבואה להשמדה טוטאלית, מגובה בעובדה "מדעית" של סידור כוכבי הלכת האמורה לקרוע את כדור הארץ לגזרים. אולם, שנת התשמ"ד חלפה לה ואנו עדיין כאן. בינתיים.

ומהן הסכנות האורבות מהחלל?

אין באופק כל אירוע ידוע, מחושב, שעשוי לתמוך בעובדה שסוף העולם מגיע. אולם, כאן המקום לעמוד על טיבן של כמה תופעות טבע, שעם או בלי קשר לבני המאיה, עשויות לגרום נזק רב לחיים המתקיימים כיום על כדור הארץ. כיוון שבאסטרונומיה עסקינן, לא נרחיב על תופעות הטבע שמקורן בכדור הארץ עצמו. אירועים ארציים בעלי אופי גלובלי יכולים להיות התפרצות של סופר וולקאנו (פארק ילוסטון לדוגמה) שעשויה לגרום לגלי צונאמי אדירים, חורף גרעיני, מגה רעידות אדמה שאת עוצמתן ראינו בשידור חיי מיפן, העשויות לגרום לנזק באזור נרחב, היפוך של השדה המגנטי של כדור הארץ (הידוע לנו על תרחיש זה זעום ביותר) וכן אירועים מקומיים כגון סופות הוריקאן, טורנדו, אחמדינג'ד ונסראללה למיניהם. כל אחד מהאירועים האלה עשוי להתרחש מחר, מחרתיים או בעוד שנים רבות. אנו יודעים שהסבירות להתרחשות גבוהה, אולם אין אנו יודעין מתי.

לצד הסכנות הגלומות בכך שכדור הארץ עדיין מבעבע ורותח מתחת לקרום הדק של פניו ועשוי להנחית רעידות אדמה או התפרצויות הרי געש, גם בחלל אורבות סכנות רבות, כאשר חלקן עשויות להיות בעלות אופי גלובלי, הקרויות בלשון מדעית – הכחדה טוטלית. ואלו הן:

התנגשות באסטרואידים – אסטרואידים הם מעין כוכבי לכת זעירים, שקוטרם בין מטרים עד למאות ק"מ של הגדולים בהם. מרביתם נעים במרחב שבין מאדים לצדק. הרחק מכאן. אולם, מסיבות שונות, יש אסטרואידים שנזרקו לתוך מערכת השמש הפנימית וחלקם משייטים בקרבה מסוכנת לכדור הארץ. אלו קרויים NEOs  -Near Earth Objects ומספרם נאמד בכמה אלפים. אחד מהם חלף בקרבה מסוכנת לכדור הארץ ב-9 בנובמבר האחרון. גודלו היה בסך הכל מאות מטרים. אולם, בשנת 1908 פגע גוף שגודלו נאמד בכמה עשרות מטרים בטונגוסקה שבסיביר כאשר ממדי ההרס ניכרו על שטח ברדיוס עשרות קילומטרים. לפני 65 מיליון שנה הכחיד גוף שגודלו כ-10 ק"מ את הדינוזאורים החביבים, תוך שהוא מותיר מכתש בקוטר של 280 ק"מ בקרקעית מפרץ יוקטן. אסטרואידים שקוטרם מכמה עשרות מטרים עשויים לזרוע הרס וחורבן ולהשמיד עיר גדולה, או לגרום גלי צונאמי ענקיים אם הם ייפלו בים.

אסטרואידים הגדולים מק"מ אחד עשויים לגרום להרס טוטאלי של מדינה גדולה ונזק חמור למרקם החיים בכדור הארץ. אסטרואידים הגדולים מ-2 או 3 ק"מ – אלה יביאו להכחדה המונית כתוצאה מחורף גרעיני, רעידות אדמה גלובליות, צונאמי ושאר מרעין בישין. מיפוי כדור הארץ באמצעות לווינים מגלה מכתשים רבים שגודלם בין כמה ק"מ למאות ק"מ, עדויות להתנגשויות באסטרואידים בעבר הרחוק, כאשר סטטיסטית, תדירות ההתנגשויות היא אחת לכמה מיליוני שנים. החדשות הטובות הן שמיפינו מספר ניכר מהאסטרואידים הקרובים אלינו. החדשות הרעות, שמיפינו רק מספר ניכר ולא את כולן. אולם, נכון לעכשיו, אין אף אסטרואיד ידוע שמסלולו אמור להביאו להתנגשות עם כדור הארץ. אולם, אחד כזה עשוי להתגלות מחר בבוקר. לכן הסבירות לאירוע כזה בעתיד – גדולה מאפס.

התנגשות בשביטים – שביטים הם גופי קרח ואבק שגודלם בסדר גודל של קילומטרים. מקורם בשולי מערכת השמש ומדי פעם נזרקים שביטים אל פנים מערכת השמש. כל השביטים הידועים, המקיפים את השמש, אינם בעלי מסלול התנגשות עם כדור הארץ, אולם בגלל גודלם הקטן, אנו מגלים את השביטים ה"חדשים" רק כאשר הם קרובים יחסית אל השמש. אין אנו יודעים האם יש אי שם שביט שטרם התגלה, שמסלולו עשוי להביאו למסלול התנגשות עמנו. אמנם, יש לנו שומר סף בדמותו של כוכב הלכת צדק, אולם מספר גדול של שביטים כן מגיח אל פנים מערכת השמש וכמו במקרה של אסטרואידים – כרגע לא ידוע לנו על שום שביט בעל מסלול ידוע שהוא במסלול התנגשות עמנו, אך לא מן הנמנע ששביט לא מוכר ומסוכן ממתין ממש מעבר לדלת.

התפרצות שמש – השמש היא הכוכב הקרוב ביותר אלינו. היא נותנת לנו חיים והשפעתה עלינו טוטלית. לשמש מחזור פעילות מגנטי של 11 שנים בממוצע. יש הסבורים שירידה בפעילותה גרמה לתקופת החורפים הקשה של מיינדר במאה ה-17. התפרצויות שמש חזקות מאוד (בעיקר כאלה שמקורן בעטרה של השמש, הקרויות CME) הפילו את מערכת החשמל באזורים מסוימים בקנדה ל-24 שעות בשנת 1989 וייתכן שהתפרצויות דומות בעתיד עשויות לגרום לנזק כלכלי עצום, ככל שאנו מסתמכים על לווינים במהלך השוטף של חיינו. אגב, השמש עתידה להגיע לשיא מחזורה הנוכחי בשנה או השנתיים הבאות, שיא שהתאחר בכמה שנים. כמובן שלא סביר שהשמש תעבור התפרצות בקנה מידה שיגרום לאיום על החיים בכדור הארץ, אולם הסיכוי לפגיעה כלכלית חמורה בשל התפרצויות שמש הוא גבוה.

אל תתפרצי (צילום: נאס"א) (צילום: נאס
אל תתפרצי(צילום: נאס"א)

איומים מהחלל הרחוק

התפוצצות סופרנובה – זהו אחד האירועים האלימים ביותר בקוסמוס, כאשר כוכב מסיבי (שמסתו התחילית גדולה מפי 8 ממסת השמש שלנו), מסיים את חייו או במערכת כפולה בה מצוי כוכב קומפקטי כננס לבן. תוך כדי ההתפוצצות נזרק חומר רב מהכוכב במהירויות של עשרות אלפי ק"מ לשנייה. החומר והקרינה הנוצרים בהתפוצצות הם הרסניים לסביבה הקרובה. התפוצצות סופרנובה, תוך שהיא יוצרת את הרוב המכריע של היסודות בטבלה המחזורית, היא גם הזרז ליצירת כוכבים כאשר היא דוחסת ענני גז ואבק קוסמיים.

כיוון שאנו מכירים היטב את כל הכוכבים בשכונה, אנו יכולים למפות את כל הכוכבים המצויים בקבוצת הסיכון המצויים יחסית בקרבה אלינו. אנו לא מכירים בסביבה הקרובה מערכות כפולות שעשויות להצית סופרנובה והקרוב מבין הענקים הגוועים הוא הכוכב ביתאלג'וז בקבוצת אוריון. כוכב מפלצתי זה, שמסתו גדולה ממסת השמש פי 20 ונפחו גדול פי מאות מיליונים מנפח השמש, כנראה קרוב לסיום חייו. מרחקו מאיתנו כ-500 שנות אור ואם וכאשר יתפוצץ, תהיה עצמת אורו דומה לעצמת אורו של הירח המלא וככל הנראה לקרינה שלו תהיה השפעה קטנה מהשפעת קרינת השמש עלינו. בכל מקרה, ביתאלגו'ז עשוי גם לחיות בנעימים עוד מאות אלפי או מיליוני שנים. לכן, הסיכוי שנושמד עקב התפרצות סופרנובה הוא אפסי.

התפרצות קרני גאמא – התפרצות אלימה כזו עשויה להתרחש גם תוך כדי תהליכים מסוימים של סופרנובה או כאשר שני כוכבים קומפקטיים (כוכבי נויטרונים, למשל) מתמזגים. אחד ההסברים שניתנו בקשר להכחדת הדינוזאורים היתה של התפוצצות גאמא סמוכה, שהניבה קרינה שהשמידה את מרבית המינים על כדור הארץ. מרבית התפרצויות אלה נצפות במרחקים קוסמולוגיים הרחק מכאן. כפי שאמרנו קודם, אין בסביבה כוכב מפלצתי העשוי להתפוצץ ולהניב קרינת גאמא (אם וכאשר ביתאלג'וז יתפרץ, בשל נטיית ציר הסיבוב שלו גם אם יפיק קרני גאמא, הן לא תגענה לכדור הארץ), ככל הידוע לנו אין שום כוכבי נויטרונים בקרבה אלינו שזוממים להתאחד וגם החור השחור במרכז הגלקסיה שלנו רגוע מאוד. סיכוי להשמדה כתוצאה מקרינת גאמא – אפסי.

התנגשות בחור שחור – זה תרחיש האהוד על הז'אנר של המדע הבדיוני. חור שחור הוא גוף קומפקטי מאוד בעל שדה כבידה עצום. יש כמה סוגים של חורים שחורים שנוצרו בנסיבות שונות– ראשוניים, שנוצרו בעת המפץ הגדול ומסתם עשויה לנוע בין גרמים לאלפי מסות שמש, חורים שחורים כוכביים שנוצרים בעת מותו של כוכב מסיבי מאוד, וכן חורים שחורים על מסיביים – אלה מצויים רק במרכזי גלקסיות. הבעיה, שמעצם הגדרתו חור שחור אינו נראה וגילוי של חור שחור אפשרי רק הודות להשפעתו על סביבתו.

חור שחור כוכבי הוא גוף שמסתו גדולה ממסת השמש ולמעשה השפעת כבידתו תהיה מורגשת גם כאשר יהיה בשולי מערכת השמש שלנו. גם כאן צפויה הרגעה – חורים שחורים זעירים במסה של גרמים ואפילו מאות קילוגרמים, הם ממילא בממדים של אטום, מסתם קטנה, ולכן לא תהיה להם השפעה על כדור הארץ. כמו כן, אין אנו יודעים על חורים שחורים קרובים בעלי מסה כוכבית, אחרת היינו מרגישים בהשפעת כבידתם על מסלולי כוכבי הלכת המרוחקים. לכן הסיכוי להשמדה מחור שחור אפסי.

למעשה, אלה התרחישים העשויים לגרור הכחדה המונית, כאשר המסוכן ובעל הסבירות הגבוהה ביותר מבינם הוא התנגשות באסטרואיד או שביט וכל היתר אפסיים, כך שמבחינה אסטרונומית אין אנו יודעים על אף אירוע חמור שצפוי להתרחש בשנת 2012 או בעתיד הנראה לעין. כמובן שכל האירועים שציינתי, בין אם התפרצויות געשיות, רעידות אדמה או התנגשות באסטרואיד, עשויים להמתין לנו מעבר לדלת, אולם סביב להניח שאם חלילה יתחוללו בשנת 2012, זו תהיה לא יותר מאשר מקריות. יש גם לזכור שאין לנו שום יכולת להתגונן בפני אף אחד מאירועים אלה, כך שלעתים אף עדיף שלא לדעת שהם מתרחשים עלינו. ויש לזכור - הסכנה הגדולה ביותר האורבת לאנושות ולכדור הארץ באה מקרוב יותר – מבני האדם. וגורם סיכון זה הוא הגורם שבו אנו יכולים לשלוט ביתר קלות מאשר כל הגורמים שציינתי קודם. או שלא.

מפת כוכבים מסתובבת להורדה ומידע נוסף על התצפית בירח ובכוכבי הלכת ואירועים אסטרונומיים נוספים לשנת 2012 אפשר למצוא בלוח השנה האסטרונומי לשמי ישראל. ד"ר יגאל פת-אל, קוסמוס טלסקופים , יו"ר האגודה הישראלית לאסטרונומיה, מנהל מצפה הכוכבים בגבעתיים ומנהל פורום אסטרונומיה ב-ynet .

יש לכם שאלות על קץ העולם? פורום חי עם יגאל פת-אל , היום (ראשון) ב-11:00.

הסוף לא קרוב