שתף קטע נבחר

צפו בליקוי הירח

כמה דקות לפני השעה חמש בערב החל להיראות אור על השולים המזרחיים של הירח כאשר ככל שהחשיך, הובלט הצבע האדום של הירח המצוי בתוך צל כדור הארץ. צפו בתמונות שלכם

ליקוי הירח החל עם זריחת הירח באופק הצפון-מזרחי בשעה 16:41. כיוון שהירח לוקה והאור שלו מועם בשל הליקוי, ובשל אובך, כעת אי אפשר לראות אותו בישראל - אולם אנחנו צפויים לראות אותו לקראת סוף הליקוי.  בשיא הליקוי הירח עבר דרומית למרכז חרוט הצל שכדור הארץ מטיל. מזריחת הירח ועד לתום שלב הליקוי המלא עברו כ-26 דקות.

 

 (צילום: אורי סירוטה ) (צילום: אורי סירוטה )
(צילום: אורי סירוטה )

 

 (צילום: AP) (צילום: AP)
(צילום: AP)

 

 (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

 

 

 (צילום: AFP) (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

 

 (צילום: עופר גבזו) (צילום: עופר גבזו)
(צילום: עופר גבזו)

 

 (צילום: אפידן הפקות ) (צילום: אפידן הפקות )
(צילום: אפידן הפקות )

 (צילום: איתן שור ) (צילום: איתן שור )
(צילום: איתן שור )

 

 (צילום: ערן קולסקו) (צילום: ערן קולסקו)
(צילום: ערן קולסקו)

 

 (צילום: שמואל דוד) (צילום: שמואל דוד)
(צילום: שמואל דוד)

 

 

כיצד מתרחש ליקוי ירח?

ליקוי ירח מתרחש כאשר הירח, המקבל את אורו מהשמש, מוסתר מאור השמש על ידי כדור הארץ. מצב זה מתרחש רק כאשר הירח מלא (במחצית החודש העברי), כיוון שאז הירח, כדור הארץ והשמש מצויים על מישור המילקה או בסמוך מאוד אליו (מישור המילקה הוא המישור שבו כדור הארץ סובב את השמש).  

 

 

 

בעת שהירח מצוי בתוך צל כדור הארץ, מצליחות חלק מקרני השמש לחדור מבעד לאטמוספירה ולהישבר אל תוך הצל. כיוון שלקרניים האדומות יש סיכוי רב יותר לעבור את האטמוספירה ולחדור אל חרוט הצל, הן תצבענה את הירח הלוקה בצבע אדמדם. ככל שמתרחקים ממרכז הצל, מצליחות קרניים כתומות או צהובות להגיע לשולי הצל ולכן נראה שינויי גוון על פני הירח הלוקה, כאשר הגוון העמוק והעמום יותר פונה לכיוון מרכז הצל. בליקוי הנוכחי, צבעו האדום של הירח הלוקה יבלוט פחות מליקויים מלאים המתרחשים בלילה, כיוון שאור הדמדומים יעיב על גוון הירח הלוקה.

 

דרך האובך

תחילת הליקוי הועבה על ידי האובך מעל האופק. אור הירח הלקוי לא הצליח להבקיע מבעד האובך והליקוי החל להיראות מעל האופק רק כרבע שעה לאחר זריחת הירח. במצפה הכוכבים בגבעתיים התאספו כ-200 אנשים שקיבלו הסבר על הליקוי וצפו בו. כמה דקות לפני השעה חמש בערב החל להיראות אור על השולים המזרחיים של הירח כאשר ככל שהחשיך, הובלט הצבע האדום של הירח המצוי בתוך צל כדור הארץ. הצבע האדום נבע משבירה של קרני השמש האדומות החודרות אל איזור הצל ומאירות את הירח הלוקה.

 

 

 (צילום: ניר יניב ) (צילום: ניר יניב )
(צילום: ניר יניב )

 

התופעה המעננינת ביותר אירעה כמה דקות לפני השעה 6ששבערב כאשר כדור אש נצפה חולף סמוך לירח. מדובר במטאור בהיר מאוד באופן יוצא דופן שנצפה על ידי הצופים. למרבה הצער, הבוליד נראה בתום הליקוי כאשר כל צוותי הצילום שהיו במצפה קיפלו את ציוד הצילום.

 

ד"ר יגאל פת-אל, קוסמוס טלסקופים, יו"ר האגודה הישראלית לאסטרונומיה, מנהל מצפה הכוכבים בגבעתיים ומנהל פורום אסטרונומיה ב-ynet.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
זה הזמן לליקוי ירח
צילום: רויטרס
מומלצים