שתף קטע נבחר

נמצאו מים על אחד מירחי צדק

האם גדל הסיכוי למציאת חיים במערכת השמש? אחד מירחיו של צדק מציג סימנים ברורים למים

ב-29 באוקטובר, היה כוכב הלכת צדק, הגדול ביותר בין כוכב הלכת, בניגוד. כאשר כוכב לכת מצוי בניגוד פירוש הדבר שהוא יהיה בנקודה מול השמש – כאשר כדור הארץ מצוי בינו לבין השמש. בעת הניגוד כדור הארץ מצוי בין צדק לבין השמש, ולכן מרחקו מכדור הארץ הוא המרחק הקטן ביותר במשך השנה. זו התקופה הטובה ביותר לצפות בצדק ובירחיו.

 

כוכב הלכת צדק הוא כוכב הלכת הגדול ביותר והוא נראה מעל האופק המזרחי מיד עם רדת החשיכה. גונו לבן-צהבהב והוא מעניין מאוד גם בעת תצפית בטלסקופ קטן; מלבד חגורות העננים על פניו אפשר להבחין בקלות בארבעת הירחים הגדולים של צדק – איו, אירופה, גנימד וקליסטו – הקרויים גם הירחים הגלילאניים על שם מגלם, גלילאו גליליי, נראים היטב, כאשר הם סובבים את כוכב הלכת הענק.

 

 (צילום: דרור אבן) (צילום: דרור אבן)
(צילום: דרור אבן)

 

אחד מהירחים – אירופה – הירח השני במרחקו מהשמש מבין הירחים הגדולים הוא אחד הירחים המעניינים יותר במערכת השמש. כבר בשנות ה-80, לאחר המעברים של חלליות הוויאג'ר, הובעה השערה כי מתחת לקרחונים העוטפים את פני הירח, רובץ לו אוקיינוס עצום. הסיבה להשערה זו היתה סדקים עצומים בקרחונים שגונם אדום. הגוון האדום של הקרחונים עשוי לנבוע גם מהמצאות בוץ ואולי גם חומרים אורגניים באוקיינוס התת קרקעי ומכאן הדרך לספקולציות על אפשרות לקיום חיים באירופה – קצר. מאידך, היו גם מודלים שהראו שמתחת לפני הקרחונים יש "קרח חם" – אמנם מים אך לא במצב צבירה נוזלי.

 

אירופה בפרט והמערכת של כוכב הלכת צדק בכלל רחוקים מהשמש פי 5 מאשר כדור הארץ ולכן עצמת הקרינה המגיעה אליהם מהשמש קטנה פי 25 מזו המגיעה לכדור הארץ. כיצד יתכן קיומם של מים נוזלים מתחת לקרחונים של אירופה? התשובה נעוצה ביחסי המסלולים של ירחי צדק, הקרויים – מסלולי תהודה. כוחות הגאות שמפעילים הירחים מצד אחד וצדק מצד שני על אירופה מחממים את מרכז הירח, שגודלו דומה לגודלו של הירח שלנו. לכן, מתחת לפני הקרחונים הקפואים על פניו מצוי איזור שחומו מאפשר קיומם, לכאורה, של מים נוזליים. אולם, גם אלה המצדדים בקיומו של אוקיינוס עצום מתחת לפני הקרח של אירופה, חוששים ששכבת הקרח החיצונית, שעובייה עשוי להגיע לעשרות ק"מ, תקשה על האפשרות של קיום חיים שם.

 

אולם אתמול כנראה שהויכוח עשוי לנטות דווקא לטובת אלה המצדדים בקיומו של קרח מים. בהודעה של סוכנות החלל האמריקאית, נאס"א, נמסר שניתוח של תצפיות שנעשו על ידי המקפת גליליאו שהגיעה אל צדק אי שם בשנות ה- 90 וחייה הסתיימו לאחר שהוטחה לתוך האטמוספירה של צדק בשנת 2003, מצביע לכאורה על קיומו של אגם של מים נוזליים ששטחו דומה לשטחם של האגמים הגדולים בגבול ארה"ב – קנדה, הלכוד בפני השטח הקפואים של אירופה. ניתוח של פני השטח הכאוטיים של אירופה עשוי להעיד על אינטרקציה בינם לבין מים שחומם גדול מזה של פני השטח, ואינטרקציה זו גורמת להופעת תצורות כאוטיות על פני השטח של אירופה, שאחת מהן – טרה מקולה, עשויה לנבוע כתוצאה מאגם ענק הכלוא בשכבת הקרח.

 

עד כה, המקום היחיד שבו קיימים בוודאות מים נוזליים הוא כדור הארץ שלנו. שני המועמדים המובילים באשר לקיומם של מים נוזליים הם אירופה, ירחו של צדק וכן אנקלדוס, ירחו המעניין של שבתאי, שעל פניו נצפו גייזרים של אדי מים. אין ספק, שגילוי וודאי של מים נוזליים מעלה מאוד את האפשרות של קיום חיים במקום נוסף במערכת השמש שלנו.

 

מפת כוכבים מסתובבת להורדה ומידע נוסף על התצפית בירח ובכוכבי הלכת ואירועים אסטרונומיים נוספים לשנת 2011 אפשר למצוא בלוח השנה האסטרונומי לשמי ישראל.

 

ד"ר יגאל פת-אל, קוסמוס טלסקופים, יו"ר האגודה הישראלית לאסטרונומיה, מנהל מצפה הכוכבים בגבעתיים ומנהל פורום אסטרונומיה ב-ynet.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: נאס"א
העם! דורש! צדק (אילוסטרציה)
צילום: נאס"א
צילום: ארז ארליכמן
יגאל פת-אל - קוסמוס טלסקופים
 האגדוה הישראלית לאסטרונומיה
קוסמוס
מומלצים