יוצאים לתצפית? רק רגע! - הכנה לתצפיות אסטרונומיות

להלן מאמר מושקע מאת אסף ברוולד, המפרט מה כדאי לקחת איתנו לתצפית בשטח. חלק מהדברים המובאים במאמר מתאימים בעיקר לבעלי טלסקופים בגדלים שונים, וחלקם מתאימים לכל צופה מתחיל או מתקדם באשר הוא. קריאה נעימה.
 
יוצאים לתצפית? רק רגע!

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it., פורום אסטרונומיה בנענע

אחרי כל הטלפונים בין כל החבר'ה, החלטנו סופסוף לצאת לתצפית במצפה רמון, נווה-שלום או כל "שומקום" אחר. רגע לפני שמתחילים להעמיס את הטלסקופ על המכונית, כדאי מאד לשים לב לכמה נקודות חשובות שעשויות לעשות את ההבדל בין תצפית בלתי נשכחת לסיוט בלתי נשכח...

לפני כל תצפית כדאי להקדיש מספר דקות להתארגנות. התצפית צריכה להיות מהנה ולא מתישה, ולכן כדאי מאד להצטייד במספר פריטים שיוכלו לעזור מאד:

 

אטלס שמיים תמיד טוב לדעת על מה אנו צופים. לפני התצפית כדאי מאד להכין רשימה מסודרת של אובייקטים שנוכל לראות במהלך התצפית, וזאת כדי להימנע מהמצב המתסכל של התלבטות מסוג "מה נראה עכשיו?" באישון לילה ובאמצע השממה. את הרשימה כדאי לסדר כך שהאובייקטים הראשונים שנראה הם הראשונים לשקוע, ומהם נתקדם עם מפת הכוכבים מזרחה אל אובייקטים שנוכל לראות עם התקדמותו של הלילה. רצוי לציין אובייקטים בהירים ו"פשוטים", אך תמיד אפשר לסמן גם עצמים מאתגרים יותר (זו הזדמנות טובה לנסות "לסחוט" את הטלסקופ או המשקפת שברשותינו קרוב יותר למגבלות המכשיר).

 

קופסאות סגורות לציוד נלווה עינית המונחת לה סתם כך באויר הלילה הלח תתכסה במעטה של טיפות מים לאחר שעה במקרה הטוב, או אפילו תוך דקות ספורות בלילות לחים במיוחד. קופסה אטומה בה יונחו הפריטים (כאן העדיפות לחלקי טלסקופ כגון דיאגונלים או מצלמות), תאריך את "תקופת היובש" שלהם ותאפשר לנו זמן תצפית ארוך יותר ללא צורך בייבוש באמצעים שונים תוך כדי התצפית (הווה אומר, ללא בזבוז זמן...).   עבדכם הנאמן משתמש בארגז כלים פלסטי (מחירו לא יותר מ-40 ש"ח ברשתות אייס או הום-סנטר) שדפנותיו הפנימיות רופדו בספוגים, לשם אחסון כל פריט שאינו בשימוש אך צריך להיות בהישג יד.   את הדפים שתיקחו איתכם (רשימות, מפות וכדומה) רצוי לניילן, אחד-אחד, כדי להגן מפני הלחות. המשקיעים בינינו יכולים לעשות למינציה (ציפוי ניילון אטום לחלוטין) אך גם ניילון לדפי קלסר ("ניילונית") יספיק, תלוי בגודל הדף וסוג האטלס.

  

מפוח אויר חם (פן) V12 ואם בלחות עסקינן: טלסקופ קטן שעדשתו התכסתה באדי מים אפשר להכניס למכונית. סוגרים את החלונות ומדליקים את החימום למספר דקות, ואת הטלסקופ המיובש מוציאים בחזרה לתצפית. אם מדובר בטלסקופ גדול מומלץ להצטייד במפוח אויר חם קומפקטי המתחבר לשקע מצת הסיגריות ברכב ומאפשר ייבוש מהיר של אופטיקה מכוסה במים ע"י אויר חם.

 

 מגן לחות (Dew Shield, Dew cup) פריט זה מומלץ לכל בעל טלסקופ המצוייד בעדשה קדמית (כאן נכללים דגמי מקסוטוב, שמידט וכן שוברי אור למיניהם). בטלסקופים אלה הזכוכית המרכיבה את העדשה הקדמית נמצאת במגע ישיר עם אויר הלילה הקר ולרוב היא הראשונה להתעטף במעטה טיפות מים בזמן התצפית. מגן הלחות הוא צינור שקוטרו כקוטרו של צינור הטלסקופ החיצוני. הוא מתחבר אל קצהו הקדמי של הטלסקופ וכך מצמצם את מגע העדשה הקדמית עם הלחות שבאויר.   מגן לחות אפשר לקנות אך קל מאד להכין אחד מיריעה פלסטית גמישה בצבע כהה (ניתן להשיג בחנויות לכלי כתיבה) אשר גולגלה לצינור המתאים לקוטר הטלסקופ. את הצינור המגולגל סוגרים במהדק סיכות ואת הדופן הפנימית אפשר לצפות בבריסטול שחור המגביר את ספיגת אדי המים מהאויר בקרבתו. אורכו של הצינור צריך להיות בערך כפליים קוטר הטלסקופ ולא יותר מארבע פעמים קוטר זה (צינור ארוך יותר יגרום להפרעות חמורות באיכות הדמות בטלסקופ).   מומלץ להשתמש במגן לחות רק במידת הצורך. הצינור מגדיל את שטח המגע של הטלסקופ עם רוח ולכן הטלסקופ ירעד יותר בלילות עם רוח חזקה.

  

נייר אורז ומברשת צמר-גמללעולם אין לגעת במשטחים האופטיים של הטלסקופ או חלקיו. אך אם נפל דבר וטביעת אצבע שמנונית מעטרת את עדשת העינית, ניקוי עדין בנייר אורז יפתור את הבעיה.   אם זיהיתם גם אבק על העדשה, יש להשתמש במברשת צמר-גמל, שסיביה עדינים במיוחד, ובתנועות עדינות וקצרות לנקות את הגרגרים הקשים לפני השימוש בנייר האורז. שימוש בנייר אורז על עדשה שעליה גרגרי אבק יגרום ללחיצת הגרגרים אל משטח העדשה ולשריטת הציפויים העדינים מעל פני העדשה ואולי אף לחריצת הזכוכית עצמה!   נייר אורז ומברשת צמר גמל ניתן למצוא בחנויות לציוד אופטי (משקפיים ומצלמות).

 

מגבת כהה מגבת כהה פשוטה מסייעת מאד בתצפית ממקום בו מקורות אור ישירים מפריעים. פורשים את המגבת על הראש ומכסים איתה גם את איזור עינית הטלסקופ. כעת ניתן לצפות ללא סינוור ממקורות אור בזוית העין.

  

סוללות רזרביות כל מכשיר הפועל על סוללות ירוקן אותן בשלב זה או אחר. אפילו אם בפנס או במצלמה יש סוללות חדשות, רצוי מאד שיהיו גם רזרביות בהישג יד.

 

כלי עבודה בסיסיים אם אתם משתמשים בטלסקופ מראות, אל תשכחו את המפתח או המברג המשמש לביצוע תיקוני קולימציה (במידה ואתם מכירים את אופן ביצוע התיקון!).   בהתאם למידת ההיכרות עם הטלסקופ וציודו הנלווה, כדאי להצטייד גם בכלים שיאפשרו תיקונים ואילתורים כאלה בשטח במידת הצורך (מברג, מפתחות אלן וכו').

בטלסקופים בעלי מנוע עקיבה או מחשב פנימי ישנם במרבית המקרים גם פיוזים להגנה על ה"קרביים האלקטרוניים" של המכשיר. חשוב מאד שפיוזים רזרביים יהיו זמינים במהלך התצפית למקרה של שריפת פיוז. בחוברות ההדרכה של טלסקופים נשלטי מחשב או בעלי מנועים מצויין באילו פיוזים בדיוק יש להשתמש. חובה להשתמש אך ורק בפיוזים המומלצים ע"י יצרן הטלסקופ כדי להימנע מנזק חמור לטלסקופ!

 

כיסא אם גובה הטלסקופ מאפשר, רצוי מאד לשבת במהלך התצפית ולא לעמוד. צפייה במצב כפוף מעייפת מאד וגם לא בריאה. כיסא מתקפל או סולם נמוך יחסכו הרבה כאבי צוואר/ גב.

 

 שתייה קרה/ חמה, חטיפים אין כמו קפה חם באישון לילה כדי לחדד את העירנות (ובוודאי לפני הנהיגה חזרה הביתה!) או סתם כדי להעביר את הזמן כשענן גדול משאיר את השמיים נקיים מכוכבים...

 

 תכשיר דוחה יתושים טרם ונמצא אתר התצפית שאינו מאכלס כמה אלפים מהקטנים המזמזמים והעוקצניים. לאחר שהגעתם לשטח התצפית כמות נדיבה של תכשיר זה תחסוך מכם אינספור עקיצות במקרה הטוב וקדחת במקרה הפחות-טוב...

 

 פנס אדום מה לעשות, בלילה חשוך... פנס אדום פוגע פחות בהסתגלות העיניים לחושך (תהליך הנמשך כ-30 דקות ובמהלכו מתרחבים מעט האישונים כדי לאפשר כניסה מוגברת של אור אל העין). סינוור העיניים, ולו גם לרגע קצר, לאור בהיר תחייב הסתגלות מחדש לחושך.

 

טלפון נייד בעיקר אם יוצאים לתצפית בקבוצה קטנה של צופים. עשוי לחסוך מכם ומאחרים הרבה דאגות.


ביגוד חם בשטח הפתוח, בלילה, בדרך כלל קר. לכן, בנוסף לשתייה חמה מומלץ להביא בגדים חמים גם ללילות הקיץ ומעילים ו/ או חרמוניות ללילות החורף.   יש לזכור כי במהלך התצפית הגוף אינו פעיל במיוחד ולכן חומו יורד בהדרגה גם בלילות שהם לכאורה חמימים.

 

וחוצמזה....

מספר שעות לפני התצפית מומלץ לוודא את מזג האויר הצפוי למשך הלילה. תנאי תצפית אידיאליים יהיו:

    1. איזור חשוך ומרוחק מאזורים מיושבים - כדי להימנע מהשפעת תאורה ועשן הנפלט ממכוניות ואזורי תעשיה ופוגע בצלילות האויר.
    1. לילה בהיר מעננים - אין צורך לפרט...
    2. אויר קר - אשר הנו יציב יותר מאויר חם, הנע בהתמדה כלפי מעלה וגורם לטשטוש הדמות המתקבלת בטלסקופ.
    3. לחות נמוכה (אפסית אם אפשר...) - אויר לח פוגם באיכות הדמויות המתקבלות בטלסקופ בגלל שבירת אור העובר דרך אדי או טיפות מים הנמצאים באויר ואף גורם להתעבות מוגברת של טל על הטלסקופ והמשטחים האופטיים שלו. הווה אומר, החל מטשטוש ובליעת אור נוראיים בצפייה בטלסקופ ועד כדי נזק אפשרי לטלסקופים המצויידים במחשבים או מנועים בגלל ריבוי קצרים במקורות החשמל או המעגלים השונים.
    4. ללא רוח - זו מרעידה את הטלסקופ ומקפיאה את הצופה...

לא רצוי לתלות ציפיות בלילות שרביים, מאחר שאבק רב נמצא באטמוספירה בזמנים כאלה.

חשוב לציין כי ניתן להתעדכן על מצב מזג האויר באתר מזג האויר של בועז דיין http://www.israelweather.co.il/

 

  • הקדישו מספר שעות לשינה לפני התצפית כדי לא להרדם באמצע השממה או חלילה על ההגה בדרך הביתה.
  • צאו לתצפית לפחות עם אדם אחד נוסף. אין זה תענוג גדול לעמוד בדד באמצע שומקום.
  • אם לטלסקופ יש מנוע המתחבר למצת הרכב, יש לוודא את תקינות הכבל כדי למנוע קצר והתרוקנות מצבר בשטח.
  • לפני ההתקפלות חזרה הביתה רצוי להעיף מבט מסביב עם פנס לבן חזק כדי לוודא שהעינית החדשה, המצלמה או כל פריט ציוד אחר לא נשכחו בשטח (הוא הדין לגבי עטיפות חטיפים ושאר אשפות למיניהן!).
  • הגעתם הביתה. פתחו את כל המכסים והקופסאות והניחו את כל הציוד שהיה בתצפית בחדר נקי מאבק למספר שעות לצורך ייבוש המים שהתעבו עליו. פתחו והניחו את כל הדפים והספרים כך שיתאווררו, ואת הרכיבים האופטיים הניחו בזוית כך שלא יצברו אבק בזמן זה. לאחר מספר שעות (אפשר ללכת לישון בינתיים...) אל תשכחו לסגור ולארוז את כל הצעצועים.

 

והכי חשוב...

 

תיהנו מהתצפית J

שמיים נקיים ובהצלחה!

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

התחברות חברי אגודה