סיכום תצפית שטח 30/8

את חופשת הקיץ חתמנו בתצפית שטח מפוארת עם כ-150 משתתפים. נסענו לאתר התצפית בערבה בשלושה אוטובוסים מלאים באנשים ובטלסקופים בגדלים שונים (וגם אוכל ובגדים חמים ללילה). לאחר פריסת הציוד בשטח, ברגעי הדמדומים האחרונים, הספקנו לשמוע הסבר על הטלסקופים מפי נדב רוטנברג, ומאוחר יותר התכנסנו להסברים על השמיים, על קבוצות הכוכבים, על האובייקטים שנראה בטלסקופים ועל מטאורים מפיהם של אריאל וסטפריד, נדב רוטנברג ואנה לוין.

קשה להתווכח עם הטענה ששמי הקיץ הם היפים ביותר שאפשר לראות. בתקופה הזו, הלילה של כדור הארץ פונה אל מרכז גלקסיית שביל החלב - ובהתאם אפשר לראות בבירור את שביל החלב חוצה את השמיים בשיאו. מי שהשתמש במשקפת ו"יצא לטייל" בשביל החלב, היה יכול להבחין בקלות שזה לא ענן (או חלב שנשפך) אלא אלפי ומיליוני כוכבים שממלאים את שדה הראייה.

באמצעות הטלסקופים כבר אפשר להסתכל מקרוב על אובייקטי שמיים עמוקים שונים. ראינו ערפיליות על סוגיהן השונים: אלו שיוצרות כוכבים חדשים, ואלו שהן שאריות של כוכבים. בין הערפיליות שצפינו אפשר למנות את ערפילית הלגונה, ערפילית הנשר, ערפילית הסליל וערפילית הצעיף. כוכבים ראינו בצבירים פתוחים וצעירים שממלאים את שביל החלב, וגם בשפע צבירים כדוריים הרבה יותר עתיקים, ביניהם היפה מכולם - M13 שבקבוצת הרקולס.

עם התקדמות התצפית נפרדנו ממרכז שביל החלב וצפינו גם בשמי הסתיו - כלומר האזור בשמיים שאותו רואים בשעות הערב בסתיו (ומאוחר בלילה בקיץ) - ושם יכולנו לראות גם גלקסיות אחרות ורחוקות מחוץ לשביל החלב - המרשימה מביניהן - גלקסיית אנדרומדה השכנה.

נרצה להודות לכל מי שלקח חלק בארגון התצפית, מתן הסברים, מי שעזר לסחוב ציוד ובכלל למשתתפים שהגיעו.

נתראה בתצפית הבאה!

התחברות חברי אגודה