סיכום שבוע החלל במצפה הכוכבים גבעתיים

מאת: ד"ר דיאנה לאופר

השבוע צוין ברחבי הארץ שבוע החלל הישראלי לזכרו של אל"מ אילן רמון, האסטרונאוט הישראלי הראשון. האירועים התקיימו ביוזמת סוכנות החלל הישראלי במשרד המדע והטכנולוגיה ובמסגרת זו מצפה הכוכבים בגבעתיים ערך ב- 29 בינואר פעילות ייחודית בתיאטרון גבעתיים וב-31 בינואר פעילות נוספת במצפה הכוכבים. באירועים אלו השתתפו כ-2000 מבקרים.  

לפעילות בתיאטרון הגיעו בשעות הבוקר כ-700 תלמידי כיתות ה' מבתי ספר יסודיים בגבעתיים, והם נהנו מפעילויות חווייתיות, כגון הרצאות, פעילות בפלנטריום הדיגיטלי, תצפיות שמש, חידונים אינטראקטיביים, ופעילויות מגוונות של סוכנות החלל, שמטרתן הייתה לעודד בקרב הקהילה את המודעות לחקר החלל. יום הפעילות החל בבוקר עם הרצאות מעניינות של מורות מפרויקט ILEAD מארצות הברית, פרויקט חינוכי לתלמידים המעודד לימודי טכנולוגיית חלל. קתלין פרדטה Kathleen Fredette סיפרה על הפרויקטים השונים שהיא וחברותיה מובילות וכן הדגימו המורות הדגמות של ניסוי בנפילה חופשית על הבמה. התלמידים היו מרותקים. 

בשעות הצוהריים התקיים מפגש במעמד סגנית ראש העירייה, הגב' אור-לי ניב, ונציגי שגרירות ארצות הברית בישראל, יחד עם 100 תלמידי כיתות ט-י מתיכון "שמעון בן-צבי", שבמסגרתו נערך פרויקט תכנון מושבה על הירח (בשיתוף משרד המדע, עיריית גבעתיים ובהובלת הגב' ורד כה-ן-ברזילי). במהלך המפגש הציגו התלמידים את עבודותיהם ואת תוכניותיהם.

בשעות הערב התקיימה בתיאטרון פעילות פתוחה לקהל הרחב, שבה השתתפו כ-300 איש ובמסגרתה התקיימה הרצאה של האסטרונאוטית ד"ר סנדרה מגנוס על החיים במעבורת החלל ובתחנת החלל, והמשמעות של תחנת החלל. בנוסף, שמעו המבקרים שתי הרצאות נוספות על סביבת החלל, ונהנו מהמיצגים של משרד המדע ומההפעלות של צוות מצפה הכוכבים: פלנטריום דיגיטלי, הדגמות על פעילות השמש, מפה ענקית של מאדים המסבירה את הסיבות לחקר כוכב הלכת האדום, הפעלות של מציאות רבודה ושעת סיפור. מרכז הפעילות הייתה הדמיית נחיתה עתידית של החללית הישראלית  "בראשית" של SPACE IL שתמריא אל הירח בחודש פברואר.

פעילות נוספת במסגרת שבוע החלל הישראלי נערכה ביום ה' ה-31.01.19 בשעות הערב במצפה הכוכבים גבעתיים. הפעילות כללה תצפיות מבעד לשמונה טלסקופים בגן העלייה השנייה וכן הרצאות שונות. פעילות זו התקיימה בשיתוף עם האגודה הישראלית לאסטרונומיה.

התחברות חברי אגודה