שדה הזמן ושביל מערכת השמש

 FullSizeRender

 

אנו מזמינים אתכם להלך בין שמונת כוכבי הלכת במיצג "שביל מערכת השמש" ולצפות בשעות נוקפות בשעון השמש במיצג "שדה הזמן".

גן העליה השניה, מקום מושבו של מצפה הכוכבים גבעתיים, מכיל שני מוצגים הפרוסים ברחבי הגן. המקדימים להגיע למצפה והמבקרים בגן מוזמנים לחוות טיול קצר במערכת השמש שלנו.

שביל מערכת השמש ושדה הזמן נבנו לזכרו של טל איז'ק ז"ל, מדריך מצפה הכוכבים גבעתיים ונתרם על ידי הוריו.

 

שביל מערכת השמש

השביל מתחיל מהכניסה הדרומית של גן העליה השניה, מהכוכב היחיד במערכת השמש - השמש. 

לאורך שביל זה מוצבים שמונה כוכבי הלכת במערכת השמש: חמה, נוגה, ארץ, מאדים, צדק, שבתאי, אורנוס ונפטון, וכמובן בתחילת השביל תמצאו את השמש.

כל היחסים בשביל זה תואמים למציאות - בכל מטר שתלכו בשביל תשלימו מסע של לא פחות מ 45 מליון קילומטר ברחבי מערכת השמש. כוכבי הלכת מוצבים על פי מרחקם מהשמש.

גודלם של כוכבי הלכת מוצג על ידי חור עגול בראש העמוד. במהלך הליכתם שימו לב להבדלים העצומים בין כוכבי הלכת הארציים (חמה, נוגה, ארץ ומאדים) לעומת ארבעת הענקיים הגזים (צדק, שבתאי אורנוס ונפטון)

שימו לב לגודלם השונה, וכן למרחקים בין כוכבי הלכת, בעוד ארבעת כוכבי הלכת הארציים מקובצים קרוב לשמש, על מנת לעבור בין כוכבי הלכת הגזיים תצטרכו ללכת "מאות מליוני קילומטרים" בשביל בין אחד לשני.

בסופו של השביל תגיעו אל מצפה הכוכבים, שם תוכלו לצפות גם אל מעבר לגבולות מערכת השמש.

{gallery}stories/Michal/Observatory/solarpath/{/gallery} 

 

 

 

שדה הזמן - שעון שמש 

בצמוד לשמש בתחילת "שביל מערכת השמש" תמצאו את שדה הזמן.

מבט מעמיק בשעות היום יגלה שזהו למעשה שעון שמש מודני. השעון מציג את השעה כעת. לשעון זה אין סוללות, ואין גלגלי שניים, הוא מופעל אך ורק על ידי אור השמש.

איך מסתכלים? פשוט - חפשו את הספרה הברורה ביותר בין הספרות הנגלות בצילם של העמודים. במידה ותראו שתי ספרות ברורות הרי שכעת מחצית השעה בין הראשונה לשניה.

אם תמתינו מספיק זמן, תראו את הספרות משתנות ככל שהשמש נעה בשמיים והשעות נוקפות. 

 {gallery}stories/Michal/Observatory/sunclock/{/gallery}

 

 

 

 

על טל איז'ק ז"ל 

43-2011-08-26-Tal's last observation in Israel before Canada-101 km-Copyטל איזק (23.06.1981-12.09.2012) היה ממדריכי מצפה הכוכבים בגבעתיים וממתנדבי האגודה הישראלית לאסטרונומיה בשנים 2006-2012.

אחד התחומים האהובים עליו באסטרונומיה היה כוכבים כפולים -- מערכות של שני כוכבים (שתי שמשות) שנראים קרובים אחד לשני (או שבאמת סובבים זה סביב זה). טל הכיר עשרות כוכבים כפולים בעל פה ובכל תצפית כיוון את הטלסקופ שלו אליהם והראה וסיפר עליהם לכל המבקרים והחברים.

טל היה בוגר החוג לגאוגרפיה של אוניברסיטת תל אביב ואת התואר השני שלו התחיל באוניברסיטת ונקובר שבמערב קנדה. הוא אהב מאוד את העיר הזאת, היא באמת אחת הערים היפות בעולם. גם שם טל השתתף בתצפיות אסטרונומיות התנדבותיות, על אף מזג האוויר שם המקשה על קיום תצפיות אסטרונומיות. טל חלם לראות את המעבר של נוגה על פני השמש בארץ ישראל. המעבר של נוגה על פני השמש (טרנזיט) זו תופעה נדירה מאוד שקוראת רק פעמיים בכ-100 שנים, הצופים רואים את כוכב הלכת נוגה חולף על רקע השמש כמו כדור קטן שחור על רקע בהיר.

טל לא סיים את לימודיו בקנדה. הוא נאלץ לחזור לארץ בגלל מחלת הסרטן. הוא זכה לראות את הטרנזיט של נוגה בשנת 2012 וזו הייתה התצפית האחרונה שלו.

טל הגיע באותו יום למצפה כשהוא לבוש צהוב, כמו השמש, וגם זהר כמוה על אף מחלתו. הוא נעמד מול הטלסקופ והראה והסביר לקהל הרחב על המעבר. כעבור שלושה חודשים טל נפטר.

טל תמיד יחיה בזיכרונם של כל מי שעבד במצפה הכוכבים בגבעתיים והתנדב באגודה הישראלית לאסטרונומיה. יהי זכרו ברוך.

{gallery}stories/Michal/Observatory/tal/{/gallery}

 

 

 

 

תכנון וביצוע שדה הזמן ושביל מערכת השמש: יואב שביט

ייעוץ אסטרונומי: עדן אוריון

 

התחברות חברי אגודה